chick.jpg

مرغ های ایران برای صادرات، اضافه وزن دارند

چاپ

altمعاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی از تاثیر منفی طرح برخی مسائل غیرکارشناسانه در فضای مجازی بر صادرات مرغ خبر داد و افزایش صدور این محصول را در گرو تغییر زیرساخت ها و اصلاح ساختار تولید مانند استانداردسازی از نظر وزنی و بسته بندی دانست.
حسن رکنی در نشست بررسی مشکل های تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ و خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: از سالیان گذشته تاکنون وضع

زیرساخت های ما برای واردات تبیین شده بود. بنابراین انتظار می رود این ساختار برای صادرات تغییر یابد.
به گفته وی، در سال 1392 تصمیم بر واردات 50 هزارتن مرغ بود که با روی کار آمدن دولت یازدهم تلاش شد موضوع واردات مرغ منتفی شود و فقط 10 هزار تا 12 هزار تن واردات انجام شد.
وی افزود: از این رو، تصمیم داریم به طور جدی شیوه کار سنتی شرکت پشتیبانی امور دام را تغییر دهیم.
به گفته وی، اکنون نزدیک به دو میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود که با تلاش های صورت گرفته سالیانه 100 هزار تن از آن صادر می شود.
رکنی تاکید کرد «با توجه به زیرساخت های کنونی، کشور ظرفیت تولید دو میلیون و 500 هزار تن گوشت مرغ را دارد» و اضافه کرد: به دلیل نبود شرایط لازم برای صادرات، تولید را نزدیک به 500 هزار تن کاهش دادیم، زیرا سرعت صادرات ما به اندازه سرعت تولید نیست.
وی ادامه داد: پارسال برای نخستین بار 150 هزار تن مرغ و تخم مرغ صادر شد که باید با توجه به توانایی های تولید صادرات را افزایش دهیم؛ زیرا حضور کشورهای منطقه فرصت خوبی برای صادرات ماست.

گوشت مرغ صادراتی کمتر از دو کیلوگرم وزن داشته باشد
رکنی خبر داد سالیانه در دنیا 100 میلیون تن گوشت مرغ تولید می شود که میلیون تن در داخل کشورهای تولیدکننده مصرف می شود و 10 میلیون تن به چرخه تجارت می رسد.
وی ادامه داد: از این میزان، سه میلیون تن در کشورهای منطقه تبادل می شود. عربستان و عراق به ترتیب متقاضی سالیانه 860 هزار و 700 هزار تن گوشت مرغ هستند و بقیه مربوط به دیگر کشورهای عربی است. این شرایط فرصت طلایی برای بازار صادراتی ایران به شمار می رود.
به گفته وی، تولید گوشت مرغ در ایران متناسب با وزن استاندارد کشورهای واردکننده این محصول نیست؛ زیرا مرغ های ایران با وزن های بین دو تا سه کیلوگرم بسته بندی می شود اما واردکنندگان وزن های کمتر از دو کیلوگرم را می خواهند.
وی یکی از بایسته های صادرات گوشت مرغ را ایجاد خط دو در کشتارگاه های صنعتی دانست و افزود: برای ارتقای صادرات گوشت مرغ باید شرایط را از لحاظ بهداشتی و استاندارد تغییر دهیم.
وی درباره مشوق های صادراتی افزود: تلاش داریم برای صادرات گوشت مرغ مشوق های صادراتی ایجاد کنیم اما ممکن است این مشوق ها نقدی نباشد.
رکنی درباره تعدد زنجیره های تولید گفت: باید ساختار تولید کشور اصلاح شود و تولید در زنجیره قرار گیرد. به هیچ عنوان به تولید جزیره ای اعتقاد ندارم.
به گفته وی، زنجیره تولید باعث افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید می شود اما با تعدد زنجیره های تولید مخالفیم.
وی توضیح داد: معتقدیم کارخانه های تولید خوراک دام، طیور و آبزیان باید با تولیدکنندگان روابط مناسب داشته باشند تا از ظرفیت های یکدیگر بهره مند شوند که این امر می تواند در زنجیره تولید رخ دهد و به دوباره کاری نیازی نیست.
رکنی درباره جیره غذایی واحدهای تولیدی گفت: کارخانه های خوراک دام و طیور ایران یکی از اجزای زنجیره تولید در افزایش بهره وری، توازن جیره غذایی و مکمل ها هستند و باید در این زمینه به طور علمی و با فناوری های تازه عمل کنند.

فضای مجازی تهدیدی برای صادرات
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی وجود فضای مجازی را گاهی تهدیدی برای صادرات دانست و گفت: طرح برخی مسائل غیرکارشناسی در فضاهای مجازی باعث می شود برد منفی در داخل و خارج کشور ایجاد شود که همین موضوع تاثیر بسزایی در صادرات محصولاتی همچون گوشت مرغ به کشورهای همسایه داشته است.
رکنی درباره صندوق حمایت از دامپروران افزود: تشکیل این صندوق راهکاری برای حمایت از تولیدکنندگان زنجیره دام، طیور و آبزیان است و می تواند فرصت آفرینی کند.
وی اضافه کرد ساختار و سیستم های اتوماسیون 25 درصد واحدهای مرغداری کشور با بودجه های معاونت امور دام اصلاح شده است. بنابراین انتظار می رود تولیدکنندگان از منابع این صندوق بدون هیچ بوروکراسی اداری استفاده کنند.
پیش بینی شده است تا پایان امسال نزدیک به 110 میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید شود که سهم آن در تولید ناخالص داخلی و اشتغالزایی به ترتیب نزدیک به 9.5 و 20 درصد است.

منبع: ایرنا