corn.jpg

70 درصد دامداری گیلان تعطیل شدند/ کاهش شدید تولید شیر در گیلان

چاپ

altرئیس انجمن دامداران صنعتی گیلان گفت: حدود 70 درصد دامداری‌های گیلان به دلیل خسارت‌های وارده زیاد، تعطیل شده‌اند
هوشنگ افشاری وضعیت دامداری گیلان را بسیار اسفناک خواند و اظهار کرد: حدود 70 درصد دامداری‌های گیلان به دلیل

خسارت‌های زیادی که به آنها وارد شده، تعطیل شده‌اند.
وی تعیین نرخ دولتی برای تولید شیر را به صرف ندانست و افزود: قیمتی که دولت برای تولید شیر مصوب کرده یک هزار و 440 تومان در سال 93 و امسال است که این رقم مورد تأیید خریداران نیست.
رئیس انجمن دامداران صنعتی گیلان با اشاره به اینکه سبوسی که دولت در سال 90 و 91 به دامدار می‌فروخت 60 تومن بود، ادامه داد: اکنون این رقم به 520 تومان رسیده یعنی 8 برابر شده است.
وی گفت: دامدار در سال‌های مذکور جو را با نرخ دولتی 192 تومان خریداری می‌کرد اما اکنون به 850 تومان رسیده و با هزینه کرایه حمل حدود 900 تومان شده است.
افشاری با تصریح بر اینکه این نرخ را دولت بر اساس قیمت‌های مذکور محاسبه کرده و کف قیمت شیر را یک هزار و 440 تومان در نظر گرفته است، خاطرنشان کرد: برای این قیمت نیز دولت شرایطی گذاشته یعنی اگر شرایط مشخص احراز نشود کمتر از این قیمت و یا در صورتی که دارای شرایط مورد نظر باشد ممکن است نرخ تولید شیر توسط دولت افزایش یابد.
وی با بیان اینکه قیمت تولید شیر از سال 90 و 91 که یک‌هزار و 100 تومان بود برای دامدار صنعتی به یک‌هزار و 250 تومان رسیده است، یادآور شد: برای دامداران سنتی قیمت تولید شیر یک‌هزار و 100 تومان بود که این امر موجب شده تا دامداران شدیدا خسارت ببینند و تعدادی از دامداری‌هایی که باقی‌مانده و در کش و قوس هستند تعطیل شوند.
رئیس انجمن دامداران صنعتی گیلان تدوین برنامه‌های حمایتی توسط دولت از دامداران را در برطرف شدن مشکلات این قشر ضروری دانست و خاطرنشان کرد: دولت باید برنامه‌هایی را تدوین کند که دامداری و تولید شیر پا برجا بماند و به استاندارد بین‌المللی شیر که نیاز مردم است، دست یابد.
وی متذکر شد: شیر ما استاندارد بین‌المللی را ندارد و با توجه به شایع بودن مشکل ریه‌ها و پوکی استخوان در کشور به صلاح دولت است که حمایت کند و به هر طریقی که فکر می‌کند دامداری باید حفظ شود نه اینکه از بین برود.
افشاری بخشی از مشکلات دامداران را قطع یارانه تولید دانست و یادآور شد: از مسئولان می‌خواهیم تولید شیر در گیلان را دریابند زیرا تولید شیر در این استان بسیار پایین آمده به طوری که از تمام کارخانه‌های استان‌های کشور شیر وارد گیلان می‌شود در حالی که این استان بهترین وضعیت دامداری را دارد.

منبع: فارس