hen.jpg

تولید بیش از سهمیه، تعادل بازار مرغ را برهم زده است

چاپ

altمدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: برخی از مرغداران با وجود تعیین سهمیه ، تولید بیش از سهمیه تولید می کنند و تعادل بازار مرغ را برهم زده اند.
علیرضا ولی با اشاره به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام مسئولیت تنظیم بازار گوشت مرغ را برعهده دارد

و در این زمینه برای حمایت از تولید کننده و مصرف کننده مازاد تولید را خریداری و ذخیره سازی می کند، افزود: گروهی از مرغداران استانداردهای وزن ، طول دوره رشد و میزان جوجه ریزی را رعایت نمی کنند به همین علت سبب برهم خوردن تعادل بازار می شوند.
وی گفت: این گروه از مرغداران خارج از استاندارد تولید می کنند ، و مرغی که به بازار عرضه می کنند سنگین است و چون طول دوره رشد بیشتر از مدت استاندارد است بنا بر این هزینه تمام شده تولید افزایش می یابد، علاوه بر این از آنجا که مرغ عرضه شده سنگین و نسبتاً بزرگ است بازار خوبی ندارد و شرکت پشتیبانی امور دام هم مرغ های با اندازه و وزن مناسب که قابل عرضه به بازار داخلی و خارجی باشد را خریداری می کند.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: اگر مرغداران برای تولید با تشکل ها و اتحادیه های صنف خود هماهنگ باشند آن وقت شاهد مازاد تولید در بازار و به نوعی اشباع بازار تقاضا نخواهیم بود.
وی در پاسخ به این ادعا که شرکت پشتیبانی امور دام با عرضه مرغ منجمد با قیمت نازل تعادل بازار را برهم زده است گفت: شرکت پشتیبانی امور دام فقط زمانی مرغ های منجمد را عرضه می کند که با افزایش تقاضا و افزایش قیمت در بازار مواجه شود.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: از طرف دیگر هم نمی توانیم مرغ های منجمد را عرضه نکنیم چرا که تاریخ مصرف آنها می گذرد و ما نمی توانیم بگذاریم که فاسد شود بنابراین ناچاریم برای جلوگیری از فساد آنها را به بازار عرضه کنیم چون از بهترین کیفیت نیز برخوردارند.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: توصیه می کنم مرغداران بر اساس سهمیه ای که معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی برای آنها تعیین کرده است تولید کنند وقتی اضافه بر سهمیه تولید می کنند طبیعی است که بازار گوشت مرغ خراب می شود.
وی تصریح کرد: مازاد تولید ضرری است که متوجه مرغداران می شود و بهتر است برای میزان تولید تجدید نظر کنند.
وی از مرغداران خواست مرغ را با اندازه و وزن استاندارد تولید کنند تا برای صادرات قابل برنامه ریزی باشد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: در حال حاضر عرضه مرغ منجمد نداریم و در حال خرید و ذخیره سازی برای بازار شب عید هستیم.
وی افزود: با توجه به مازاد تولید، برای شب عید خرید می کنیم.

منبع: واحد مرکزی خبر