hen.jpg

برنامه 5 ساله بنیاد توانمند سازی گندمکاران پیشگام ایران برای پایداری تولید گندم

چاپ

altدبیر بنیاد توانمند سازی گندمکاران پیشگام ایران گفت: برای پایداری تولید تا عرضه گندم توسط اعضای این بنیاد، برنامه پنج ساله داریم
 علی خان محمدی پایداری تولید گندم را از برنامه های مهم بنیاد توانمندسازی گندمکاران پیشگام ایران با همکاری

معاونت امور زراعت عنوان کرد و افزود: تصمیم داریم تولید 13 میلیون تن گندم مورد نیاز مصرف داخلی کشور را پایدار کنیم.
وی افزایش بهره وری را از دیگر برنامه های این بنیاد نام برد و اظهار داشت: در حال حاضر در کشور به ازای مصرف هرمترمکعب آب 400 گرم گندم تولید می شود و ما در صدد هستیم این عدد را طی پنج سال آینده به بیش از یک کیلو گرم تولید گندم به ازای هر متر مکعب آب برسانیم.
خان محمدی، توسعه مکانیزاسیون، اجرای سیستم های نوین آبیاری نوین در مزارع گندم و بهبود تغذیه را از راهکارهای افزایش بهره وری برشمرد.
وی بر کاهش ضایعات گندم نیز تاکید کرد وگفت: کاهش ضایعات در مراحل برداشت گندم با کمباین، حمل و نقل جاده ها و نگهداری در انبارها و سیلوها را در برنامه این بنیاد، دنبال می کنیم.
خان محمدی ادامه داد: اجاره سیلوها توسط کشاورزان از دیگر برنامه های این بنیاد است و در این صورت شرکت بازرگانی دولتی و یا سازمان غلات نیز می توانند از ما گندم خریداری کنند.
وی همچنین احتمال داد که بخشی از گندم تولیدی توسط کشاورزان عضو بنیاد توانمندسازی گندمکاران پیشگام ایران در سال های آتی از طریق بورس کالای کشاورزی عرضه شود.
وی، تعداد اعضای بنیاد توانمند سازی گندمکاران پیشگام ایران را که به زودی کارت عضویت دریافت می کنند، 4074 نفر عنوان و تصریح کرد: تولید کنندگان گندم آبی این بنیاد در هر هکتار بالای 6 تن و گندمکاران دیم نیز در هر هکتار 2.5 تن از این محصول را تولید می کنند.
خان محمدی با بیان این که در حال حاضر کل اراضی زیر کشت گندم اعضای فعلی این بنیاد 864 هزار و 78 هکتار است، اظهار داشت: از این سطح 473 هزار و 9 هکتار اراضی آبی و 391 هزار و 69 هکتار اراضی دیم است.

منبع: وزارت جهاد کشاورزی