wheat.jpg

وجود 800 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام

چاپ

altسرپرست شبکه دامپزشکی خوسف با اشاره به وجود 800 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام، گفت: سازمان دامپزشکی نقش مؤثری در سلامت غذا و جلوگیری از ابتلای شهروندان به بیماری‌های مشترک دارد.
علی محمودی در جمع کارکنان شبکه بهداشت و درمان خوسف، ضمن ارائه مباحث بهداشتی فرآورده‌های خام دامی

به تشریح وظایف و خدمات دامپزشکی پرداخت و اظهار داشت: نقش دامپزشکی در پیشگیری از بیماری‌های مشترک و سلامت غذا بسیار شاخص است.
وی افزود: بهترین پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و دام، استفاده از غذای سالم است که این مهم نیز در نتیجه تلاش فعالان حوزه دامپزشکی حاصل می‌شود.
سرپرست شبکه دامپزشکی خوسف با اشاره به وجود یک هزار و 700 عامل بیماری شناخته شده در جهان، اذعان داشت: بیش از 800 مورد از این عوامل از بیماری‌های مشترک محسوب می‌شوند که از 157 مورد بیماری نوپدید، 114 مورد به صورت مستقیم از حیوان به انسان منتقل می‌شود.
محمودی بیان داشت: در این بین نقش و جایگاه دامپزشکی در سلامت، بهداشت، غذای سالم و پیشگیری از بیماری‌های مشترک کاملاً تعیین کننده است.
وی ابراز داشت: اگر اعتبارات لازم در پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به موقع تأمین و هزینه شود، سالانه مبالغ هنگفتی از هزینه‌های درمانی در مراکز بیمارستانی کاسته خواهد شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی خوسف گفت: هر چند که پیشوند دام در کنار نام پزشک در نگاه عمومی جامعه نشانه سروکار داشتن دامپزشک با دام است اما واقعیت این‌ است که در چرخه بیماری‌ها و جلوگیری از روندهای ایجاد یک بیماری به ویژه بیماری‌های قابل انتقال بین دام و انسان و نیز در کنترل و بازرسی صنایع غذایی به ویژه با منشاء دامی، دامپزشک نقش نخست را ایفا می‌کند.
محمودی تصریح کرد: امروزه در کشورمان رشته‌های متعدد در سطوح فوق دکتری پس از گذراندن دوره دکترای عمومی دامپزشکی وجود دارد که در حال حاضر تعداد قابل توجهی از دانش‌آموختگان دکترای عمومی در این رشته‌ها به ادامه تحصیل مشغول هستند.
وی ادامه داد: باید دانست که در کنار دامپزشکان عده قابل توجهی از افراد تحصیل‌کرده در زمینه‌های دیگر که عنوان سایر رده‎‌های دامپزشکی را دارند و بیش از 60 درصد جمعیت خدوم دامپزشکی کشور را تشکیل می‌دهند خود را در صف مقدم مقابله با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان می‌بینند.
سرپرست شبکه دامپزشکی خوسف گفت: پرسنل دامپزشکی با انواع خطرات و مهلک‌ترین عوامل بیماری‌زا روزانه دست و پنجه نرم می‌کنند تا شهروندان به راحتی از غذای سالم استفاده کنند.
محمودی اذعان داشت: در حال حاضر جایگاه اجتماعی و نقش مهم دامپزشکی در ارتقای سلامت عمومی جامعه ناشناخته مانده است و باید خدمات اجتماعی این رشته در جامعه فرهنگ‌سازی شود چراکه مردم عادی کمتر از این رشته آگاهی دارند.

منبع: فارس