wheat.jpg

نجات گندم، صنعت مرغ و تخم‌مرغ با استراتژی خوداتکایی 70 درصدی در تولید دانه‌های روغنی

چاپ

altبرای آنکه تولید گندم در کشور پایدار شود و همچنین بتوانیم غذای مرغ‌ها در تأمین تخم‌مرغ و گوشت مرغ را به سهولت در دسترس داشته باشیم، لازم است حمایت‌های ویژه‌ای از تولیدکنندگان کلزا و سایر دانه‌های روغنی انجام شود؛ یعنی به جای واردات، از تولید داخل دفاع شود.
مجری طرح توسعه دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر گفت: خانواده غلات ازجمله گندم، ذرت و برنج برای آنکه عملکرد مناسب‌تری

داشته باشند، باید محصولی چون کلزا در تناوب آنها قرار گیرد و در این راستا تلاش می‌کنیم بتوانیم این دانه روغنی را که در پاییز قابلیت کشت دارد، گسترش دهیم.
علیرضا مهاجر افزود: از آنجا که محصول گندم برای تأمین امنیت غذایی کشور نقش بسزایی دارد، پایداری آن نیز لازم و ضروری است و در این راستا تلاش می‌کنیم، در تناوب با آن، گیاهی همچون کلزا را قرار دهیم تا علاوه بر آنکه باعث افزایش عملکرد محصول گندم شود، تولید این دانه روغنی نیز بین بهره‌برداران بخش کشاورزی ترویج شود.
وی خاطرنشان کرد: توسعه کشت دانه‌های روغنی و اثرات مؤثر آن بر کشت محصولاتی چون گندم، برای همگان محرز است، اما مسئله اساسی آن است که کشاورزان باید به نحوی حمایت شوند و اطمینان خاطر داشته باشند که محصول تولیدشده آنها مورد استفاده قرار گرفته و به‌موقع وجه فروش آن را دریافت کنند.
مهاجر ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر واردات دانه‌های روغنی به اندازه‌ای بالا است که هیچ علاقه و انگیزه‌ای برای کشاورزان به‌وجود نیامده است که برای کشت این محصول اقدام کنند، زیرا کارخانه‌های داخلی محصول وارداتی را خریداری، تبدیل و بسته‌بندی می‌کنند و برای خرید محصول داخلی همیشه تعلل کرده‌اند.
وی تصریح کرد: کشاورزی که برای تولید یک محصول هزینه می‌کند و کار یدی انجام می‌دهد، توقع دارد که در زمان فروش محصولش با مشکلات کنونی روبه‌رو نشود؛ بنابراین ابتدا باید بتوانیم مشکل فروش محصول تولیدشده در کشور را حل کنیم تا در مرحله بعد اقدامات لازم برای گسترش کشت دانه‌های روغنی را فراهم آوریم
 
توسعه پایدار گندم در تناوب با کلزا، حتمی است
مجری طرح توسعه دانه‌های روغنی با اعلام اینکه به هیچ عنوان دانه‌های روغنی جایگزین محصول استراتژیکی چون گندم نخواهد شد، تأکید کرد: در ابتدا باید مسئله امنیت غذایی و تأمین مایحتاج اولیه مردم برآورد شود و سپس برای توسعه کشت دانه‌های روغنی برنامه‌ریزی کنیم.
مهاجر یادآور شد: در چند سال آینده برای آنکه بتوانیم صنعت مرغ، تخم‌مرغ و حتی تولید گندم کشور را از وضعیت کنونی نجات دهیم، باید بتوانیم 70 درصد دانه‌های روغنی مورد نیاز در کشور را خودمان تولید کنیم، زیرا کنجاله دانه روغنی سویا برای تأمین غذای مرغ‌های تخم‌گذار نیز لازم است.
وی در پایان اظهار داشت: برای توسعه پایدار گندم و حفظ تولید مرغ و تخم‌مرغ در کشور، باید جلوی واردات دانه‌های روغنی گرفته شود و در عوض از تولیدکنندگان داخلی حمایت بیشتری صورت گیرد تا بتوانیم خودمان در کشور تولید، تبدیل و توزیع کنیم.

منبع: ایانا