wheat.jpg

چهارشنبه 4 مرداد 91

چاپ

خبرگزاري ايانا

مشاور مديرعامل صنايع شير ايران (پگاه) در گفتگو با ایانا:

کارخانه‌های صنایع لبنی بر روی خط زیان حرکت می‌کنند/ تولیدکنندگان تمایلی به اصلاح قیمت‌ها ندارند

برای کاهش قیمت و وفور فرآورده‌های لبنی ارزان‌قیمت، همه کارخانه‌های فرآوری محصولات لبنی باید متعهد به عرضه محصولات خود شوند و یک یا چند کارخانه به تنهایی نمی‌تواند اثری در بازار داشته باشد


مشاور مديرعامل صنايع شير ايران (پگاه) در گفتگو با خبرنگار ایانا، با اعلام اینکه شرکت پگاه در استان تهران بالاتر از تفاهم‌نامه امضاءشده در حال توزیع محصولات خود است، گفت: بر اساس آخرین آمار، کارخانه پگاه روزانه 400 تن شیر تحویل می‌گیرد که از این میزان حدود 270 تن در قالب سه محصول شیر نایلونی حدود 100 تن، ماست 1.5 درصد چربی حدود 20 تن و پنیر UF 400 گرمی حدود 30 تن را در تهران توزیع می‌کند که معادل 150 تن شیر خام است.

حسین چمنی با اشاره به اینکه این توزیع‌ها، 18 درصد بالاتر از تعهدات این شرکت به سازمان حمایت از مصرف‌کننده است، افزود: با تمهیدات پیش‌بینی شده، مردم در ماه رمضان امسال با مشکلات کمتری مواجه خواهند بود.

کمبود محصولات لبنی با قیمت‌های تعیین شده در بازار

وی خاطرنشان کرد: در این میان کارخانه‌های دیگر که متعهد به عرضه محصولات خود با قیمت‌های کنونی در بازار هستند، تاکنون وارد عرصه عمل نشده‌اند و این موضوع سبب شده که کمبود این نوع از محصولات در بازار احساس شود.

چمنی ادامه داد: برای تضمین موفقیت این طرح، باید تمام کارخانه‌ها طی مکانیزمی به تعهدات خود عمل کنند تا مردم مشکل کمتری را در بازار شاهد باشند.

وی با اشاره به اینکه مؤلفه‌های هزینه در اختیار تولیدکنندگان نیست، تصریح کرد: مهمترین عامل تغییر در هزینه قیمت تمام شده فرآورده‌های لبنی، شیر خام است که با تثبیت قیمت آن طبیعتاً تا پایان ماه مبارک رمضان اتفاق خاص قیمتی نخواهد افتاد اما درصورت افزایش قیمت شیر خام نمی‌توان قول قطعی برای ثبات قیمت داد.

تولیدکنندگان هیچ تمایلی به اصلاح قیمت‌ها ندارند

مشاور ارشد مدیرعامل شیر پگاه ایران یادآور شد: به‌دلیل اینکه هر مرحله از اصلاح قیمت، با تنش و کاهش فروش در بازار همراه خواهد بود، تولیدکنندگان به هیچ وجه تمایلی به اصلاح قیمت‌ها ندارند.

چمنی با اشاره به اینکه از سال گذشته عوامل بیرونی تولیدکنندگان را وادار به اصلاح قیمت‌ها کرده است، تأکید کرد: به‌طورکلی در مجموع بیش از 90 درصد از عوامل هزینه قیمت تمام شده، شامل قیمت شیر خام، انرژی و ارز از دسترس تولیدکنندگان صنایع لبنی خارج است.
 

کارخانه‌های صنایع لبنی بر روی خط زیان حرکت می‌کنند

وی با اعلام اینکه امسال کارخانه‌های صنایع لبنی در حاشیه سود نیامده‌اند، اظهار داشت: عدم تناسب بین قیمت شیر خام تحویلی به کارخانه‌ها و مبنای قیمت‌گذاری سازمان حمایت از مصرف‌کننده، باعث شده کارخانه‌ها بر روی خط زیان حرکت می‌کنند.

چمنی با بیان اینکه روند متضرر شدن تولیدکنندگان صنایع لبنی در جریانِ دادن سوبسیت به مردم همچنان ادامه دارد، گفت: امیدواریم وزارت صنعت، معدن و تجارت به وعده خود درباره تأمین نهاده‌های دامی به دامداران به موقع عمل کند تا شاهد تغییر قیمتی مجدد در بازار نباشیم.

کاهش فروش دوغ، کفیر و ماست در ماه رمضان

مشاور ارشد مدیرعامل شیر پگاه ایران در پایان با بیان اینکه در ماه رمضان استقبال از محصولات لبنی کاهش می‌یابد، افزود: در این میان شیر و پنیر با مقداری افزایش تقاضا روبه‌رو بوده، اما دیگر محصولات نوشیدنی مانند دوغ، کفیر و ماست با کاهش فروش همراه بوده است.