corn.jpg

فعالیت 44 واحد پرورش مرغ تخم‌گذار در استان همدان

چاپ

altمعاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه 17 مهر روز جهانی تخم‌مرغ نامگذاری شده است، گفت: سرانه تولید تخم‌مرغ در استان همدان 9 کیلوگرم است.
 محمد نظرپور شنبه 15 مهر در جمع خبرنگاران، با تأکید بر اینکه شعار امسال روز جهانی تخم‌مرغ «تغذیه مناسب، شادابی و سلامتی» است، اظهار کرد: تخم‌مرغ منبع غنی

از پروتئین، ویتامین و املاح ضروری و یک ماده غذایی مهم، ارزان و با کیفیت است.
وی با بیان اینکه ارزش بیولوژیک تخم‌مرغ 93.7 درصد بوده که نسبت به سایر تولیدات دامی بالاتر است، تصریح کرد: سرانه مصرف تخم‌مرغ در همدان 190 عدد در سال است.
وی خاطرنشان کرد: ارزش غذایی تخم‌مرغ به حدی است که نباید آن را از رژیم غذایی حذف کرد به طوریکه این ماده غذایی در تقویت سسیستم عصبی، حافظه و قلب و عروق تأثیر بالایی دارد و افرادی که دارای کلسترول خون بالا هستند نیز می‌توانند از این ماده‌غذایی استفاه کنند چرا که کلسترول تخم‌مرغ تأثیری در افزایش کلسترول خون ندارد.
نظرپور افزود: هر انسان سالم می‌تواند روزانه یک عدد تخم‌مرغ را مصرف کند و افراد دارای کلسترول بالا می‌توانند هفته‌ای 3 تا 4 عدد مصرف کنند.
دان و جوجه ایران به نقل از ایسنا؛ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان تعداد واحدهای مرغ اجداد تخم‌گذار کشور 2 واحد دانست و  یادآور شد: این تعداد واحد کفاف تولید جوجه یک روزه کشور را تا 20 سال آینده تأمین می‌کند.
وی با اشاره به فعالیت 19 واحد مرغ تخم‌گذار در کشور، گفت: 19 واحد مرغ تخم‌گذار با ظرفیت یک میلیون و 8000 قطعه در 8 استان کشور فعالیت دارد.
نظرپور بیان کرد: در استان همدان یک واحد مرغ مادر تولیدکننده جوجه یک روزه مرغ تخم‌گذار با ظرفیت  35 هزار قطعه فعال است.

فعالیت 44 واحد پرورش مرغ تخم‌گذار در همدان
وی تصریح کرد: 44 واحد پرورش مرغ تخم‍‌گذار با ظرفیت یک میلیون و 580 هزار قطعه در استان فعالیت دارند که یک واحد 150 هزار قطعه‌ای در تویسرکان و 14 واحد با ظرفیت 381 هزار قطعه در ملایر وجود دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به فعالیت یک واحد 103 هزار قطعه‌ای پولت در استان، خاطرنشان کرد: در بخش تولید تخم‌مرغ 900 نفر اشتغال در استان ایجاد شده است.
نظرپور گفت: 8 کارخانه تولید مایع پاستوریزه تخم‌مرغ و 3 کارخانه پودر تخم‌مرغ با ظرفیت روزانه 5 تن در کشور وجود دارد که یک واحد آن در همدان قرار گرفته است که 90 تن تخم‌مرغ در روز جذب می‌کند.
وی با اشاره به فعالیت یک واحد تولید پودر تخم‌مرغ در تویسرکان، اظهار کرد: این واحد ظرفیت 540 تن پودر تخم‌مرغ و 1000 تن بسته‌بندی در سال داراست.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان اضافه کرد: کشور ایران با تولید 140 هزار تن تخم‌مرغ در سال 95 رتبه نوزدهم را در جهان و رتبه پنجم در آسیا را کسب کرده است.

تولید 9200 تن تخم‌مرغ در 6 ماهه امسال
وی با بیان اینکه 100 هزار تن تخم‌مرغ مازاد در کشور وجود دارد، افزود:88 درصد تخم‌مرغ کشور در 11 استان تولید می‌شود.
نظرپور با تأکید بر اینکه در سال گذشته 16 هزار و 200 تن تخم‌مرغ در استان تولید شده است، تصریح کرد: سالانه 20 هزار تن تخم‌مرغ در استان نیاز است که در سال گذشته بیش از 16 هزار تن تولید شد و در 6 ماهه امسال نیز 9200 تن تخم‌مرغ در این استان تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38 درصد افزایش داشته است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به برگزاری برنامه‌های روز جهانی تخم‌مرغ در استان، یادآور شد: اجرای برنامه در 2 مدرسه در شهرستان همدان و ملایر و برگزاری مسابقه نقاشی تخم‌مرغ در بین آحاد جامعه از جمله برنامه‌های این روز است.
وی گفت: توسعه واحدهای تخم‌گذار در سیاست‌های استان نیست بلکه کیفی کردن، تجهیز و نوسازی و بهینه‌سازی واحدهای موجود در برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی استان است.

ایجاد سامانه سمامت در استان همدان
مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار استان همدان نیز در این جلسه گفت: ایجاد سامانه سمامت در استان و پرداخت تسهیلات کم بهره به واحدهای تولید تخم‌مرغ از اهداف و برنامه اتحادیه مرغداران است.
شهبازی تصریح کرد: ارائه فرمول غذایی به مرغداران با استفاده از گیاهان دارویی آویشن و فلفل قرمز که باعث از بین رفتن بقایای آنتی‌بیوتیک در تخم‌مرغ می‌شود از برنامه‌های دیگر این اتحادیه است.