chick.jpg

کاهش میزان تولید کنجاله سویا در پی افت میزان تقاضای جهانی

چاپ

altکاهش میزان تقاضای جهانی برای کنجاله سویا باعث کاهش میزان تولید کنجاله سویا از آوریل تا سپتامبر ۲۰۱۷ گردیده است
 وضعیت کاهش میزان تولید و تقاضای کنجاله سویا در میان مدت وجود خواهد داشت و انتظار می رود که روغن سویا سهم

بیشتری از ارزش روغنکشی را به خود اختصاص دهد
کاهش میزان مصرف کنجاله سویا باعث ایجاد مشکل بزرگی در روغنکشی های سویا در سطح جهانی شده است و میزان تولید جهانی به همین دلیل کاهش پیدا کرده و قیمتهای روغن سویا نیز به همین دلیل تحت حمایت قرار گرفته و به حد کافی پایین نمی رود .
دان و جوجه ایران به نقل از انجمن روغنکشی ایران؛ میزان بسیار فراوان موجودیهای سویا که از هم اکنون در حال شکل گیری در آمریکای جنوبی می باشد و میزان فراوان موجودیهای سویا در آمریکا و کشورهای دیگر مشکل ساز گردیده است .
باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که در حد فاصل میان اکتبر تا مارس ۲۰۱۶/۱۷ سهم کنجاله سویا در بخش صنایع خوراک دام و طیور در بسیاری از کشورها کاهش پیدا کرد و دلیل این کاهش عدم رقابت پذیری قیمتهای کنجاله سویا در مقابل قیمتهای کنجاله های روغنی و خوراک های دیگر دام و طیور بود .
اکنون کنجاله سویا در حال بازیابی مکان خود در بازار دنیای پروتئین می باشد و البته روند این بازیابی مکان هنوز بسیار کند است . در طی ۳۰ روز گذشته نسبت قیمت کنجاله سویا به ذرت در بازار بورس شیکاگو همچنان کاهش داشته ولی با این حال این نسبت بسیار بالاتر از اندازه سال گذشته بوده است .
در تجدید نظر آمارهای گذشته اکنون میزان تقاضای کلیه کشورها برای کنجاله سویا را کاهش داده البته به غیر از چین که خریدهای اکتبر تا سپتامبر ۲۰۱۷ این کشور به ۱۵۷/۶ میلیون رسید . این ۰/۳ میلیون تن کمتر از ماه گذشته و فقط ۳/۴ میلیون تن بالاتر نسبت به سال گذشته می باشد. این باعث شد که ما در تجدید نظر آمارهای خود میزان روغنکشی های سویا و تولید کنجاله سویا در بسیاری از کشورها را کاهش دهیم .
تخمین زده می شود که میزان رشد جهانی تولید کنجاله سویا در این فصل ۹/۴ میلیون تن باشد و این ۹/۶ میلیون تن کمتر از میزان تخمین زده شده در ماه مارس می باشد . این قیمتهای سویا و کنجاله سویا را تهدید می کند ولی برای قیمتهای روغن سویا افزایش احتمالی را در بر دارد . کاهش میزان تقاضای جهانی برای کنجاله سویا باعث افزایش میزان موجودیهای سویا در تمام دنیا شده است .

روغن سویا پیشتاز افت قیمت در ماه مارس
روغن سویا پیشتاز روند نزولی قیمتها در ماه مارس بود . روند نزولی قیمتهای روغن سویا به دلیل فراوانی سایر محصولات سویای آمریکای جنوبی و مشکلات موجودیها بوجود آمد . میزان صادرات روغن سویای پایه تولید بیودیزل آرژانتین به آمریکا هنوز روبه افزایش است .
از ژانویه تا آوریل ۲۰۱۷ آرژانتین ۰/۳۳ میلیون تن روغن سویا برای تولید بیودیزل به آمریکا صادر کرده (میزان صادرات سال گذشته ۰/۲۰ میلیون تن) ولی تحقیقات که از طرف دولت آمریکا آغاز شد موانعی در راستای صادرات بیودیزل آرژانتین و اندونزی به آمریکا بوجود آورده است .
آمارها بیانگر این است که قیمتهای جذاب باعث افزایش چشمگیر میزان صادرات روغن سویای آرژانتین گردید . آمارهای ثبتی بیانگر این است که از آوریل تا سپتامبر ۲۰۱۷ میزان فروشهای صادراتی روغن سویای آرژانتین با ۰/۴ میلیون تن افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳/۳ میلیون تن رسیده است . هندوستان بزرگترین وارد کننده روغن سویای آرژانتین محسوب می شود .
از ماه مارس تا آوریل میزان صادرات روغن سویای آرژانتین به هندوستان فراتر از ۰/۷ میلیون تن بود . این در حالیست که میزان صادرات سال گذشته (مدت مشابه) روغن سویای آرژانتین به هندوستان ۰/۵۲ میلیون تن به ثبت رسیده است .
میزان واردات روغن سویای هندوستان از اکتبر تا مارس با کاهش چشمگیری به ۱/۳ میلیون تن محدود شد اما احتمالا از آوریل تا سپتامبر ۲۰۱۷ میزان واردات هندوستان به ۲/۳ تا ۲/۴ میلیون تن افزایش خواهد یافت و به این ترتیب جمع کل میزان واردات روغن سویای هندوستان در این فصل به حدود ۳/۷ میلیون تن می رسد .

 


منبع : Oilworld.biz