hen.jpg

مرغ ها در سال 96 سایزبندی می شوند/ صدور 2 هزار و هشتاد پروانه تولید دام و طیور در سال گذشته

چاپ

altمدیرکل دفتر نظارت و بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور گفت: اجرای طرح پایش با هدف ارتقای تضمین کیفیت مواد اولیه کارخانجات تولیدی دام و طیور در کشور اجرا می‌شود.
 مسعود هاشم زاده معاون درمان و تشخیص سازمان دامپزشکی صبح امروز در نشست خبری این معاونت که در ساختمان مرکزی دامپزشکی برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های

اجرایی در سال 96 اظهار داشت: ارتقای کیفی و عملکرد محصولات نهایی که به دست مردم می‌رسد، تصمیمی است که در جهت سلامت دام و طیور صورت گرفته و ما برای افزایش این کیفیت طرح پایش را در مواد غذایی عسل، شیر و تخم‌مرغ اجرا کردیم.
وی بیان کرد: در برخی از استان‌ها اصلاحاتی در این زمینه صورت گرفت که در طرح جدید قرار شد تضمین کیفیت تولید به صورت پایلوت بر عهده تولیدکنندگانی قرار بگیرد که محصولاتشان قرار است به کشور روسیه صادر شود.
هاشم‌زاده ادامه داد: مشارکت تولید‌کننده در ارتقای کیفیت و تضمین آن یکی از اهداف اصلی اجرای طرح پایش است که این کار با توجه به قانون مجلس صورت می‌گیرد و امیدواریم کیفیت تولیدات و محصولات افزایش پیدا کند.
وی عنوان کرد: سازمان دامپزشکی کشور مسئول بهداشت محصولات دامداران و سلامت مواد غذایی است که توجه ویژه‌ای به کیفیت محصولات دارد و در همین راستا سطح کیفی مواد خام دام و طیور را ارزیابی و این مواد را به تولید‌کنندگان نهایی تحویل می‌دهد.
معاون درمان و تشخیص سازمان دامپزشکی تأکید کرد: در سال‌ گذشته کارخانجات لبنی از لحاظ کیفی ارزیابی شد تا شیر مناسب جهت صادرات محصولات خود دریافت کنند و از هر نوع آلودگی‌ در ماده اولیه تولید مبرا باشد.
وی با بیان اینکه در طرح پایش واحد تولیدی ماقبل خودش را رصد و کنترل می‌کند، افزود: هر واحد تولیدی اولیه نسبت به موادی که بکار می‌گیرد باید کیفیتش را تضمین کند تا محصول خوب و بهداشتی را تولید کند.
معاون درمان و تشخیص سازمان دامپزشکی ادامه داد: این سازمان نسبت به دارو و مجوزهای لازم مسئولیت دارد و همه داروهایی که وارد کشور می ‌شود و برای مصرف دام می‌شوند باید از تأییدیه سازمان دامپزشکی عبور کنند و در همین راستا در سال 95 بحث دستورالعمل ثبت دارو و مواد اولیه در کشور اجرا شده است.
هاشم‌زاده تأکید کرد: رتبه بندی شرکت‌ها برای واردات در مرحله اجرا قرار گرفته و شرکت‌های درجه یک و مطلوب از تسهیلات خوبی برخوردار می‌شوند و شرکت‌هایی که با سازمان دامپزشکی همکاری خوبی ندارند سخت‌گیری‌های لازم در آنها انجام می‌شود تا به سطح خوبی از کیفیت برسند و یا از واردات محصولات انصراف دهند.
وی متذکر شد: کنترل و نظارت محصول بر عهده تولیدکننده است و نظارت بر این امر بر اساس ماده دو بهره‌وری اجرا می‌شود.
معاون درمان و تشخیص سازمان دامپزشکی با بیان اینکه دستورالعمل پخش و تولید دارو امسال بازبینی شده، تصریح کرد: نزدیک به دو سال است که کار فنی و توزیع دارو به طور جدی در برنامه سازمان دامپزشکی کشور قرار دارد و این سازمان نگاه ویژه‌ای به تولیدکننده دارد که در کل سعی بر اصالت بخشیدن به مراکز پخش دارد.
هاشم‌زاده ادامه داد: خط مشی سازمان دامپزشکی حمایت از تولید‌کننده است و تولید‌کنندگان حکم مالکان کالا را بر عهده دارند.
وی بیان کرد: هم‌اکنون در کشور کار آزمایشگاه‌های را دو بخش خصوصی و دولتی انجام می‌دهند و برای اولین بار در کشور خوراک و اجزای آن برای ورود به کشور بطور جدی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
معاون درمان و تشخیص سازمان دامپزشکی گفت: کمیته نانو‌ فناوری و فرآورده‌های نانو که در حوزه تشخیص کاربرد دارند در سازمان دامپزشکی کشور شکل گرفته است تا به کیفیت مواد توسعه یابد.

آزمایش 87 هزار نمونه در سال گذشته در کشور
در ادامه مراسم حبیبی مدیر مرکز ملی تشخیص و آزمایشگاه‌های مرجع دامپزشکی گفت: در طی 9 ماه گذشته 87 هزار نمونه در مرکز آزمایش کردیم که به ما 61 هزار نمونه ارسال و این آزمایشگاه 87 هزار نوع آزمایش بر روی نمونه‌های مختلف انجام داده است.
وی ادامه داد: کنترل دارو و مواد بیولوژیک در حوزه دام، طیور یکی از اقدامات مهم این سازمان است و مواد غذایی، دارویی و سموم جهت واردات، کنترل و نظارت خوبی دارند و هم‌اکنون طرح پایش در مورد مواد مختلف اجرا می‌شود.
حبیبی بیان کرد: در مسئله هورمون به کار رفته در مرغ هیچ گونه گزارشی به ما نشده است و ما در این آزمایشگاه 28 هزار آزمایش در حوزه طیور انجام شده است و اگر موارد مشکوکی در طی 24 ساعت بعد از آزمایش دیده شود جلوی توزیع آن مواد خام اجرایی می‌شود.
وی اظهار داشت: آزمایشگاه سازمان دامپزشکی کشور با چند آزمایشگاه معتبر دنیا همکاری دارد و برخی از نمونه‌ها برای تأیید نهایی به آزمایشگاه‌های بین‌المللی ارسال می‌شود.
مدیر مرکز ملی تشخیص و آزمایشگاه‌های مرجع دامپزشکی تأکید کرد: در بخش دولتی دو میلیون و در بخش خصوصی یک میلیون و 824 هزار آزمایش انجام می شود و ما در سال گذشته بخاطر مسائل بوجود آمده در مورد تب برفکی سازمان دامپزشکی کشور 14 هزار آزمایش در سراسر کشور در جهت تست بیماری‌های دامی انجام داده است.

محصولات ارگانیک مجوز سازمان دامپزشکی را ندارد
در ادامه مراسم عباسی مدیرکل دفتر نظارت و بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور گفت: میگوی پرورشی و دریای کشور هیچ گونه مشکلی برای صادرات ندارد و در بحث هورمون استفاده در دام و طیور سازمان دامپزشکی کشور ملاک بوده و قانون از ما حمایت می‌کند.
وی بیان کرد: در فرآورده‌های دامی هیچ هورمونی در مرغ مشاهده نشده است و خدمات جدیدی در این سازمان در نیمه اول سال 96 به طور رسمی کارش را شروع می‌کند.
عباسی تاکید کرد: مرغ‌هایی که در محیط عاری از بیماری پرورش پیدا کرده‌اند و هیچ گونه آنتی بیوتیکی در آنها تزریق نشده است امروز به آن مرغ سرد می‌گویند و این مرغ‌ها چهار بار مورد آزمایش قرار می‌گیرد که در کشتارگاه‌ها مرحله پنجم آزمایش انجام می‌شود.
وی عنوان کرد: سازمان دامپزشکی کشور هیچ پروانه و مجوزی در خصوص محصولات ارگانیک و فرآورده‌های خام دامی صادر نکرده است و مرغ‌هایی که در کشتارگاه تولید می‌شوند به دستور سازمان بهداشت جهانی ، کد رهگیری اخذ کرده و همه مرغ‌ها شناسنامه‌دار می‌شوند و از نظر سازمان دامپزشکی کشور همه مرغ‌های کشتار روز کاملا سالم و ایمن هستند.
مدیرکل دفتر نظارت و بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه بیش از 700 محصول در کشور شناسنامه‌دار می‌شوند، افزود: محصولات خام دامی شناسنامه‌دار از سال 96 وارد چرخه تولید می‌شوند و در این راستا از 230 واحد 90 واحد به تجهیزات ساطه مجهز هستند.
وی با بیان اینکه طرح سایز مناسب برای مرغ‌های کشتارگاه قرار بود از خرداد 96 شروع شود ، تصریح کرد: به دلیل برخی از ملاحظات این کار عقب افتاده و در استفاده از مرغ‌های با سایز مناسب باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و سراسر کشور از تجهیزات مناسبی برخوردار و قوانین خوبی در این زمینه وضع شود.
عباسی تأکید کرد: تمام ضایعات مرغ و گوشت با مجوز نظارت سازمان دامپزشکی کشور به کارخانجات تبدیل ضایعات باید منتقل شود و در همه مراکز تولیدی سوسیس و کالباس نماینده این سازمان حضوری فعال دارد و همه مراحل تولیدی در کنترل سازمان دامپزشکی کشور است و در این راستا وزارت بهداشت با ما همکاری دارد و تولید هیچگونه مرغی بدون مجوز سازمان دامپزشکی کشور تخلف محسوب می‌شود.
وی افزود: شیر برگشتی از کارخانجات مشکل خاصی برای پخش و بازار کشور ندارد زیرا ممکن است آن شیر برخی از ملاک‌های کارخانجات شیر لبنی را نداشته و به همین دلیل آن محصول برگشت خورده است. در کل اینگونه شیرها می‌تواند مشکلی برای مصرف مردم نداشته باشد.
مشکات مدیر امور درمانی دامپزشکی نیز در ادامه مراسم گفت: ساماندهی خوبی در بخش خصوصی در زمینه تولیدات صورت گرفته است و 6 هزار و 660 واحد خدمات دامپزشکی امروزه در بخش خصوصی در قسمت‌های آزمایشگاهی، بیمارستان، داروخانه، مراکز پخش، بیولوژیک و مجتمع‌های درمانی فعالیت می‌کنند که این تعداد مراکز نسبت به سال گذشته از رشد شش درصدی برخوردار است.

صدور 2 هزار و هشتاد پروانه تولید دام و طیور در سال گذشته
در ادامه مراسم مهدوی‌نژاد مدیرکل دفتر دارو و درمان گفت: 2 هزار و هشتاد پروانه تولید، 1500 گواهی ثبت و 170 گواهی تولید دارو در سال گذشته صادر شده است و 35 درصد واکسن طیور، 95 درصد واکسن دامی در حال حاضر در داخل کشور تولید می‌شود.
وی بیان کرد: تا به امروز 800 قلم دارو کنترل شده است و طی تفاهمنامه‌ای با وزارت صنعت، معادن هیدرو کربنات شناسایی و تولید آن با نظارت سازمان دامپزشکی کشور انجام می‌شود.
مهدوی‌نژاد عنوان کرد: در موضوع واکسن تب برفکی ما باید ابتدا ویروس وحشی که در جریان است را شناسایی و سپس برای آن واکسنی تولید کنیم در این راستا بخش R&D موسسه رازی مرتب رصد می‌شود و این موسسه وظیفه دارد ورودی‌های کشور و دام‌های عشایر را در جهت شناسایی ویروس نظارت کند.
وی با بیان اینکه در سال 94 کمبود واکسن تب برفکی در کشور داشتیم، افزود: خوشبختانه در سال 95 کمبود واکسن تب برفکی در کشور نداشتیم و همه مراکز تولیدی کد IR برای صادرات محصولاتشان دریافت کرده‌اند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران