hen.jpg

بالاترین قیمت کلزای اتحادیه اروپا طی ۳۰ ماه گذشته/ کاهش میزان واردات

چاپ

در ۲۳ نوامبر قیمتهای کلزای اتحادیه اروپا به بالاترین حد در ۳۰ ماه گذشته رسیدalt
 دلایل افزایش قیمتهای کلزا، سرریز افزایش جهانی قیمت های روغن نباتی و کمبود میزان موجودیهای کلزا

در اتحادیه اروپا محسوب می شود .
در اولین قرارداد فروش آتی ماه فوریه سال ۲۰۱۷ کلزا به قیمت ۴۰۶ یورو معامله شد (در Euronext). این بسیار بالاتر از قیمتهای ۳۶۹ یورویی اواسط ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ و بالاترین قیمت در قرارداد اول تا پایان ماه آوریل سال ۲۰۱۴ است .
در حال حاضر میزان موجودیهای ذخیره کلزای اتحادیه اروپا در پایین ترین سطح در ۵ سال گذشته قرار دارد . بنا به آمارهای ما جمع کل میزان موجودیهای ذخیره کلزای اتحادیه اروپا تا ۱ ماه نوامبر ۱۳/۴ میلیون تن یعنی در حدود ۱/۸ میلیون تن کمتر از میزان سال گذشته و ۳/۲ میلیون تن کمتر از ۲ سال قبل می باشد .
میزان روغنکشی کلزای اتحادیه اروپا بیشتر از حد انتظار بود و در ماه اکتبر بهبود پیدا کرد . در حد فاصل میان ماه جولای تا اکتبر سال ۲۰۱۶ جمع کل میزان روغنکشی های کلزای اتحادیه اروپا به ۸/۲۵ میلیون تن رسید این مقدار ۰/۳۷ میلیون تن کمتر از سال گذشته می باشد . بیشترین میزان کاهش روغنکشی های اتحادیه اروپا در فرانسه ، هلند ، انگلستان و لهستان رخ داده است .
میزان واردات کلزای اتحادیه اروپا در حد فاصل میان ماه جولای تا ماه سپتامبر نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد ولی به نظر می رسد که در ماه اکتبر میزان واردات بهبود پیدا کرد . میزان واردات کلزای اتحادیه اروپا در ماههای آینده افزایش پیدا خواهد کرد و بیشتر این واردات از کانادا خواهد بود . اتحادیه اروپا مقادیر زیادی کلزا خریداری نموده است و قرار است که در حد فاصل میان ماه اکتبر تا دسامبر سال ۲۰۱۶ این محموله ها را تحویل بگیرد (به عنوان مثال فرانسه) . ما احتمال می دهیم که در حد فاصل میان ماه جولای تا ژوئن فصل ۲۰۱۶/۱۷ در حدود ۰/۹ تا ۱ میلیون تن کلزای کانادا به اتحادیه اروپا وارد شود .
بنا به گزارشات دریافتی روند صادرات کلزای استرالیا روبه افزایش است . بیشتر محصولات کلزای استرالیا به اتحادیه اروپا صادر خواهد شد .
یک فاکتور متغیری که باید در خصوص محصولات کلزای استرالیا دقت داشت این است که در حال حاضر ما تخمین می زنیم که میزان تولید محصولات کلزای استرالیا در حدود ۳/۶ میلیون تن خواهد بود در حالی که بعضی از دست اندرکاران اعتقاد دارند که میزان تولید کلزای استرالیا بیشتر از این خواهد بود. به هر حال میزان تولید کلزای امسال استرالیا بیشتر از میزان (۲/۴۴ میلیون تن) سال گذشته رقم خواهد خورد .
احتمال میرود که میزان واردات کلزای اتحادیه اروپا به حدود ۴ میلیون تن برسد (در این فصل). میزان تولید روغن کلزای اتحادیه اروپا به احتمال زیاد با ۷% و یا به عبارت دیگر با ۰/۷ میلیون تن کاهش در حد فاصل میان ماه جولای تا ماه ژوئن فصل ۲۰۱۶/۱۷ به ۹/۶ میلیون تن خواهد رسید . این پایین ترین میزان تولید روغن کلزای اتحادیه اروپا در ۵ سال گذشته می باشد .
این کاهش چند تاثیر خواهد داشت : اول اینکه تخمین زده می شود که میزان واردات روغن کلزای اتحادیه اروپا احتمالا در حدود ۰/۳ میلیون تن افزایش خواهد داشت و میزان صادرات روغن کلزای این اتحادیه نیز کاهش پیدا خواهد کرد مضاف بر این مقداری از کمبود ذخیره ها باید بواسطه استفاده بیشتر از روغن افتابگردان و واردات بیشتر روغن پالم تامین شود .

 


منبع : Oilworld.biz/انجمن صنفی روغنکشی ایران