wheat.jpg

صادرات مرغ نیازمند مشوق های صادراتی/ تولید نهاده های دام و طیور نیازمند یارانه

چاپ

 altعضو هیئت رییسه کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه صادرات مرغ نیازمند مشوق های صادراتی است،گفت: تولید نهاده های طیور نیازمند یارانه است؛زیرا نرخ تمام شده مرغ به حدی است که قابل عرضه مناسب به بازارهای جهانی نیست.
نظر افضلی درباره  افزایش کشت دانه های روغنی و تولید نهاده های دام و طیور،گفت:برای خودکفایی درمحصولاتی

که منجر به تولید روغن و نهاده های طیور می شود باید خرید تضمینی محصولات در دستورکار قرار بگیرد؛البته باید خریدتضمینی برمبنای نرخی تعیین شود که حاوی هزینه تولید و سود مناسب برای کشاورز باشد.

خرید تضمینی مناسب انگیزه کشاورز را برای تولید نهاده های دام و طیور افزایش می دهد
نماینده مردم نهبندان و سربیشه درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید ذرت و سویا باید افزایش یابد تا بتوان نهاده های مرغداری ها که نقش بسزایی در کاهش هزینه های تولید دارند را  به نحو شایسته ای مورد حمایت قرار داد،تصریح کرد:خرید تضمینی مناسب انگیزه کشاورز را به نحو بسزایی برای تولید نهاده های دام و طیور افزایش می دهد.
 وی  ادامه داد:صادرات مرغ نیازمند مشوق های صادراتی است؛زیرا  قیمت تمام شده در این راستا بالا است،بنابراین مرغدار نمی تواند مرغ را با نرخ رقابتی روانه بازار کند؛بنابراین بدیهی است که مرغدار زمانی که هزینه تولیدی بالای دارد،نمی تواند  نرخ  تمام شده مرغ را به نحو مطلوب کاهش دهد.
 افضلی افزود:تولید نهاده های دام طیور و نیازمند یارانه است تا کشاورزان با نرخ پایین این محصولات که نقش اساسی در مرغداری ها و دامداری ها  دارند را تولید کنند،بنابراین  نباید نهاده های دامو طیور با نرخ  بالا در  اختیار مرغدار قرار بگیرند؛اما باید با اختصاص یارانه کشاورز نیز به سود منطقی برسد تا انگیزه تولید محصولات به نحو منطقی در این راستا افزایش یابد.
 عضو هیئت رییسه کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس،یادآورشد:ما در راستای کشت دانه های روغنی وابسته هستیم؛بنابراین جا دارد دراین عرصه با ورود قاطع درتولید دانه های روغنی خودکفا شویم.

 

منبع: خانه ملت