corn.jpg

ایران در لیست خریداران روغن آفتابگردان از روسیه

چاپ

altدر ماه می (اواخر خردادماه) میزان افزایش صادرات سالیانه روغنهای نباتی به روند صعودی خود ادامه داد و این به دلیل افزایش داشتن میزان ذخیره های روغن آفتابگردان و روغن سویا در روسیه می باشد .
میزان صادرات روغن آفتابگردان روسیه در ماه می به ۱۵۱ هزار تن رسید. بیشتر این صادرات

به ترکیه بود (۶۴ هزار تن) چین نیز ۱۳ هزار تن ، ایران ۱۱ هزار تن و ازبکستان ۱۰ هزار تن از این روغن آفتابگردان روسیه را خریداری نمودند . در همین زمان میزان صادرات روغن سویای روسیه بر خلاف روال فصلی در ماه می افزایش پیدا کرد . الجزیره ۱۵ هزار تن ، تونس ۱۴ هزار تن و چین ۱۲ هزار تن از این روغن سویا را از روسیه خریداری نمود .
در ماههای اکتبر تا می سال ۲۰۱۵/۱۶ میزان تولید ۳ گونه کلیدی کنجاله های روغنی ۳% افزایش پیدا کرد ولی با این حال در همین زمان میزان صادرات کنجاله های روغنی روسیه کاهش چشمگیری پیدا کرد و با ۱۷% کاهش به ۱/۴ میلیون تن رسید .
میزان صادرات کنجاله آفتابگردان روسیه با ۱ میلیون تن به پایین ترین میزان صادرات در طی ۵ سال گذشته رسید . بیشتر میزان کاهشهای صادراتی به کشورهای اتحادیه اروپا ، ترکیه و مصر بود . در ماه می سال ۲۰۱۶ میزان صادرات کنجاله آفتابگردان روسیه به پایین ترین حد ماهیانه رسید . دلیل این کاهش صادرات مصرف داخلی در بخش صنایع دامپروی می باشد .
با این وجود میزان صادرات کنجاله سویای روسیه برای دومین ماه پی در پی در ماه می افزایش داشت و لیکن جمع کل میزان صادرات از اکتبر ماه سال ۲۰۱۵ نسبت به سال گذشته کاهش داشت و این در حالی می باشد که میزان تولید کنجاله سویا ۱۰% افزایش داشته است .

 


منبع : Oilworld.biz/انجمن صنفی روغنکشی ایران