corn.jpg

اجرای سه برنامه برای افزایش تولید ذرت دانه‌ای

چاپ

altضریب خوداتکایی ذرت دانه‌ای در حال حاضر 27 است که برنامه‌ریزی شده تا این عدد به بیش از 50 درصد در پایان برنامه ششم تولید برسد
مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی درباره برنامه‌های معاونت برای افزایش تولید

محصول ذرت گفت: ذرت یکی از طرح‌های افزایش ضریب خوداتکایی در اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود و در این راستا برای سال آینده با اجرای طرح‌هایی که در برنامه داریم 240 هزار هکتار ذرت دانه‌ای و 200 هزار هکتار از اراضی را به زیر کشت ذرت سیلویی ببریم.
کاوه خاکسار افزود: پیش‌بینی می‌شود یک میلیون و 800 هزار تن ذرت دانه‌ای و بیش از 10 میلیون تن ذرت سیلویی برداشت شود.
وی خاطرنشان کرد: امسال سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای 170 هزار هکتار بود و به‌دلیل قطعی نشدن آمار پیش‌بینی یک میلیون و 300 هزار تن داریم و از 250 هزار هکتار ذرت سیلویی 12 میلیون و 700 هزار تن تولید داشته‌ایم.

کاهش سطح ذرت دانه‌ای سال گذشته
مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی درباره اقبال کشاورزان برای کشت ذرت دانه‌ای یا سیلویی ادامه داد: کشاورزان می‌توانند ذرت را دومنظوره کشت کنند. در سال گذشته ذرت‌کاران برای اینکه سریع‌تر به نقدینگی برسند، ذرت خود را به‌صورت سیلویی برداشت کردند و به همین دلیل از سطح ذرت دانه‌ای کاسته شد.
خاکسار تصریح کرد: با توجه به قیمت تضمینی مناسب برای ذرت دانه‌ای اگر اعتبارات لازم به‌موقع تأمین شود، رغبت به برداشت ذرت دانه‌ای بیشتر می‌شود؛ در حالی که نیاز به برداشت ذرت سیلویی در کشور 9 میلیون و 500 هزار تن برآورد شده است و با همین تولید، نیاز کشور پاسخ داده می‌شود.
وی از رضایت کشاورزان خوزستانی از طرح قیمت تضمینی خبر داد و یادآور شد: رضایت کشاورزان از قیمت تضمینی و عملکرد مناسبی که خرید با قیمت تضمینی امسال در خوزستان داشت، در صورتی که در تمام استان‌ها این کار انجام شود و مابه‌التفاوت‌ها نیز به‌موقع تأمین شود، پیش‌بینی می‌شود مشکلی برای تولید وجود نداشته باشد.

نیاز به 6.5 میلیون تن ذرت دانه‌ای در کشور
مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان نیاز به ذرت در کشور تأکید کرد: سالانه 6.5 میلیون تن ذرت دانه‌ای در کشور نیاز داریم که با توجه به وضعیت آب و هوایی و بارندگی‌ها، سطح زیر کشت در برخی استان‌ها کاهش یافت؛ به‌گونه‌ای که سال گذشته 80 هزار هکتار به‌دلیل کم‌آبی با کاهش سطح روبه‌رو بودیم.
خاکسار اظهار داشت: در برنامه داریم که بتوانیم با افزایش کارایی مصرف آب عملکرد را بالا ببریم، بنابراین سه برنامه تغییر روش‌های آبیاری و استفاده از آبیاری میکرو به‌ویژه روش تیپ، کشت نشائی که می‌توان از این طریق حداقل دو نوبت آبیاری را کم کرد و جایگزینی ارقام زودرس و متوسط‌ رس به جای ارقام دیررس را مدنظر داریم.
وی ضریب خوداتکایی برای ذرت دانه‌ای را حدود 27 درصد برشمرد و گفت: می‌خواهیم این ضریب را به بیش از 50 درصد برسانیم.

منبع: ایانا