soy.jpg

سالانه 800 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود

چاپ

altمدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور گفت تولید سالانه گوشت قرمز در کشور را 800 هزار تن اعلام و سرانه تولید آن را 10کیلوگرم دانست و گفت: این میزان نشان می دهد هنوز به توسعه تولید گوشت قرمز نیاز داریم.
،محمد رضا ملاصالحی در همایش 'روز بز' در موسسه علوم دامی کشور در کرج، افزود: تولید گوشت قرمز در کشور کمتر

از 800 هزار تن برآورد شده که 46 درصد آن از محل دام سبک و مابقی از محل دام سنگین از جمله گاو تهیه می شود.
ملاصالحی گفت: دام سبک نقش اصلی در تامین گوشت قرمز دارد و 90هزار تن از مجموع تولید گوشت کشور از گله های بز است که سالانه نیز پنج هزار تن مو ، یک هزار و 500 تن کرک و پنج میلیون قطعه پوست از جمعیت بز استحصال می شود.
وی تاکید کرد: به دلیل ضرورت افزایش تولید شیر درسال های اخیر به سمت استفاده از دام سنگین پیش رفته ایم.
ملاصالحی خاطرنشان کرد: باید تمرکز بر روی دام سبک داشت و پیش بینی ما این است که درآینده نه چندان دور نسبت دام سنگین به سبک تغییر می یابد و مجبوریم بخشی از گوشت خود را از دام سبک تهیه کنیم.
مدیرکل مرکز بهبود تولیدات دامی کشور با اشاره به اینکه از مجموع 9میلیون تن شیری که در کشور تولید می شود 570تن آن را بز و گوسفند تولید می کنند، اظهار داشت: از این میزان شیر تولیدی از بز و گوسفند حدود 60درصد از گله های بز استحصال می شود که در شرایط غیر صنعتی ،عشایری و روستایی تولید می شود.
ملاصالحی اضافه کرد: با اجرای طرح هایی در زمینه گوسفند و ارتقا پتانسیل ژنتیکی گله های بومی، سنتز نژادهای جدید بخشی از مشکلات را برطرف کنیم.
مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور گفت: پیش بینی ها برآن است که ضمن افزایش تولید گوشت در تولید شیر نیز به استفاده از بز امید بسته ایم زیرا می تواند تاثیر خوبی درامر صادرات داشته باشد.
وی تاکید کرد: بخش عمده ای از فرآورده های لبنی که امروز دربازار جهانی مشترهای خوبی دارد از شیر بز است که نمونه هایی از آن در کشور تولید می شود ولی به دلیل دسترسی نداشتن از شیر گاو برای تولید فرآورده های لبنی استفاده می شود.
وی ادامه داد: با توسعه ای که در این بخش درحال اتفاق افتادن است، تا 10سال آینده سهم تولید شیر بز از 300هزار تن در سال به 600 هزار تن ارتقا دهیم و معادل دام سبک از محل بز استحصال شود.
ملاصالحی تاکید کرد: بخش عمده ای ازاین شیر را از واحدهایی تامین کنیم که شیر بهداشتی و نیاز صنایع فرآوری را تولید می کنند.
وی اضافه کرد: محورهایی در این زمینه مد نظر است. محور اول این است که با اصلاح سیستم های مدیریتی یا اصلاح ساختار درجمعیت موجود، به افزایش تولید سرانه جمعیت بز در کشور اقدام کنیم.
ملاصالحی ادامه داد: استفاده از نژادهای خارجی برای سنتز و آمیخته گری نیز درصورت با برنامه بودن می تواند تاثیرگذار باشد.
در این همایش پیام نماینده فائو درایران و رئیس انجمن جهانی بز قرائت شد.
در بخش پژوهشی هماش 'روز بز' درباره چگونگی پرورش این دام سبک و شغل درآمد زا و اشتغالزا بحث شد.

منبع: ایرنا