hen.jpg

تفاوت های مرغ سبز با ارگانیک

چاپ

 altمرغ سبز و یا ارگانیک یکی از محصولاتی است که این روزها تبلیغات فراوانی درباره آن در حال انجام است؛ تبلیغاتی که به حتم سبب می شود تا برخی از اقشار جامعه نسبت به تغییر نوع مواد غذایی سبد خانوار اقدام کنند
چندی است که در بسیاری از تبلیغات رسانه ها از اصطلاح محصولات ارگانیک و سبز

برای عرضه و فروش محصولات مختلف استفاده می شود.
مرغ سبز و یا ارگانیک یکی از محصولاتی است که این روزها تبلیغات فراوانی درباره آن در حال انجام است؛ تبلیغاتی که به حتم سبب می شود تا برخی از اقشار جامعه نسبت به تغییر نوع مواد غذایی سبد خانوار اقدام کنند.
برای شناخت کافی از نوع مواد غذایی مصرفی ضرورت دارد تا بدانیم مرغ سبز چیست ؟ به چه مرغی سبز گفته می شود ؟ مرغ ارگانیک چیست ؟ به چه مرغی ارگانیک گفته می شود؟
با توجه به تبلیغات گسترده در رسانه ملی و همچنین رسانه و ها و تبلیغات محیطی در بازارهای میوه و تره و بار و فروشگاه های مختلف برخی از شهروندان به دنبال خرید مرغ سبز و یا مرغ ارگانیک هستند در حالی که بین این دو محصول پروتئینی تفاوت هایی وجود دارد و مرغ سبز همان مرغ ارگانیک نیست.

مرغ سبز چیست؟
اما مرغ سبز به محصولی است که که در طول دوره پرورش آن از آنتی بیوتیک استفاده نشده باشد ؛ آنتی بیوتیک های مصرفی در صنعت طیور بسته به نوع ،هر کدام یک دوره منع مصرف دارند یعنی باید بر اساس دستور روی بروشور آنتی بیوتیک ،از مصرف آن قبل از فرستادن طیور به کشتارگاه جلوگیری کرد که این دوره منع مصرف معمولا از 3 تا 9 روز متغییر است.
بقایای آنتی بیوتیک در گوشت طیور پرورش داده شده با برنامه آنتی بیوتیکی باقی می ماند و این آنتی بیوتیک باقی مانده در مرغ ها، وارد بدن انسان شده و صدمات جبران ناپذیری بر جا می گذارد، اثرات منفی و مخرب این مواد در کودکان و نسل آینده به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.
سازمان دامپزشکی معمولا مرغ های مرغداری هایی را که پرورش دهندگان مدعی استفاده نکردن از آنتی بیوتیک هستند را حداقل در 3 نوبت مختلف آزمایش می کنند تا صحت ادعای آنها تایید شود و پس از اخذ این تایید به مرغ های تولید شده نشان مرغ سبز داده می شود این در حالی است که اگر وجود هرگونه آنتی بیوتیک یا داروهای ضد کوکسی دیوز در بدن این مرغ ها به اثبات برسد، دیگر نشان مرغ سبز برای فروش به آنها داده نمی شود و چنین مرغ هایی باید مانند سایر مرغ های معمولی در بازار به فروش برسند.
گفتنی است مرغ های تولید شده به این روش هرچند مرغی سالم برای مصرف است اما این محصول می باشد هرگز نمی تواند نشان مرغ ارگانیک دریافت کند .
لازم به ذکر است ایران یکی از 20 کشور دنیا و دومین کشور آسیاست که مردم بیشترین آنتی بیوتیک را مصرف می کنند و همچنین مصرف بیش از 40 درصدی آنتی بیوتیک در فرآیند تولید گوشت مرغ در کشور،سازمان دامپزشکی را از چند سال پیش بر آن داشت که تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک را ترویج دهد.

مرغ های سبز گران تر از مرغ های معمولی
قیمت مرغ های سبز بیشتر از مرغ های معمولی است زیرا مدیریت و روند تولید و پرورش این مرغ ها بسیار حساس و دقیق است زیرا ظرف ۴۵ روزی که قرار است پرورش پیدا کنند، به هیچ وجه نباید بیمار شوند تا مرغداران مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان آنها نباشند. دوم اینکه به دلیل تولید و تقاضای کم مصرف این مرغ ها، قیمت آنها بیشتر می شود.

مرغ ارگانیک چیست؟
مرغ ارگانیک به مرغی گفته می شود که دانه و آبی که می خورد، ارگانیک باشد؛ یعنی از هیچ نوع ماده غیرطبیعی، شیمیایی و افزودنی برای تغذیه و پرورش این مرغ ها استفاده نشود. علاوه بر اینها، چنین مرغی نباید هیچ گونه دارویی از جمله انواع آنتی بیوتیک ها را در طول دوران رشدش دریافت کرده باشد.
به گفته بسیاری از کارشناسان در حال حاضر مرغداری های ایران توانایی تولید مرغ های واقعا ارگانیک را ندارند زیرا مواد غذایی آنها 100درصد ارگانیک نیست بنابراین درج عبارت ارگانیک و ... اصلا صحت ندارد و مصرف کنندگان نباید گول این موارد را بخورند.
ما در ایران مرغی به نام مرغ ارگانیک نداریم .مرغ ارگانیک به مرغی گفته می شود که با مواد ارگانیک تغذیه شده باشد، یعنی از هیچ نوع ماده اولیه غیرطبیعی، شیمیایی و افزودنی برای تغذیه و پرورش این مرغ ها استفاده نشده باشد، همچنین در تغذیه مرغان از مواد ارگانیک و غیر سنتتیک استفاده شده باشد، علاوه بر این چنین مرغی نباید هیچ گونه دارویی از جمله انواع آنتی بیوتیک ها را در طول دوران پرورش دریافت کرده باشد . در پرورش این طیور باید فلسفه پرورش ارگانیک رعایت شده باشد . تعداد جوجه ریزی، شرایط پرورش، تغذیه، شرایط نوری، محیط پرورش، حتی حقوق کارگران و انتقال به کشتارگاه و چگونگی کشتار و بسته بندی نیز در ارگانیک بودن مرغ دخیل اند .

منبع: افکارخبر