hen.jpg

تمام مطالبات کشاورزان دانه‌های روغنی تا هفته آینده پرداخت می‌شود

چاپ

altمجری کشت دانه‌های روغنی با بیان اینکه پرداخت مطالبات معوق کشاورزان دانه‌های روغنی توسط بخش خصوصی آغاز شده است، گفت: امیدواریم تا هفته آینده طبق قول بخش خصوصی تمامی مطالبات کشاورزان پرداخت شود.
علیرضا مهاجر مشاور وزیر و مجری کشت دانه‌های روغنی وزارت جهاد در برنامه پیشخوان خبر شبکه خبر با بیان اینکه به دنبال افزایش

عملکرد تولید دانه‌های روغنی در واحد سطح هستیم، گفت: در راستای تأمین بذور بهتر دانه‌های روغنی با شرکت‌های داخلی و خارجی تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده است.
وی افزود: همچنین برای توسعه کشت دانه‌های روغنی به کشاورزانی که به کشت این محصول بپردازند تسهیلات داده می‌شود ضمن اینکه به آنها یارانه بابت تهیه بذر دانه روغنی هم پرداخت می‌شود.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت دانه‌های روغنی در تناوب با کشت گندم منجر به پایداری تولید گندم می‌شود، گفت: علاوه بر این کنجاله حاصل از تولید دانه‌های روغنی برای تأمین خوراک دام و طیور بسیار حائز اهمیت است.
مهاجر گفت: روغنی که از دانه‌های روغنی تولید داخل تهیه می‌شود دارای کیفیت بسیار بالایی است.
مجری کشت دانه‌های روغنی وزارت جهاد بیان داشت: دانه روغنی کلزا بیش از 40 درصد روغن دارد و در همه مناطق کشور به صورت دیم و آبی قابل کشت است.
وی اظهار داشت: علاوه بر کشت کلزا کشت سایر دانه‌های روغنی از جمله سویا، آفتاب‌گردان و گلرنگ در دستور کار وزارت جهاد قرار قرار دارد.
مهاجر در پاسخ به این سؤال که برای به‌صرفه شدن تولید دانه‌های روغنی در سطح کشور چه اقداماتی باید صورت گیرد، گفت: برای دستیابی به این منظور باید عملکرد در واحد سطح را افزایش دهیم تا هم برای کشاورز تولید بصرفه‌باشد و هم با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد.
مجری کشت دانه‌های روغنی وزارت جهاد بیان داشت: برای بصرفه شدن تولید امسال از ارقام هیبرید دانه‌های روغنی از کشورهایی مثل فرانسه، آلمان و صربستان شده است استفاده کردیم.

مهاجر در مورد عملکرد در واحد سطح دانه‌های روغنی اظهار داشت: عملکرد کلزا در هر هکتار 1500 کیلوگرم است که تلاش می‌کنیم تا این مقدار را به بیش از 2 تن برسانیم.
وی در مورد مشروط شدن واردات روغن‌‌خام به خرید دانه‌های روغنی اظهار داشت: پاسخ به این سؤال مربوط به بخش بازرگانی وزارتخانه می‌شود، اما بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با توافق صنایع روغن‌کشی به این توافق رسیده‌اند که برای حمایت از تولید داخلی دانه‌های روغنی باید واردات و مسائل بازرگانی را کنترل کنند.
مجری کشت دانه‌های روغنی با بیان اینکه  احتمالا دستیابی به خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی به لحاظ اقتصادی بصرفه نیست، تصریح کرد: ما می‌توانیم ماده اولیه 70 درصد از نیاز روغن‌خام را در داخل کشور تأمین کنیم و برای این منظور توسعه کشت کلزا در تمام استان‌های کشور در تناوب با گندم  و توسعه کشت آفتابگردان و سویا در مناطقی از کشور که امکان کشت دارد.
وی در مورد پرداخت مطالبات کشاورزان در این حوزه گفت: 70 درصد از مطالبات کشاورزان در این بخش که توسط بخش خصوصی خریداری شده تاکنون پرداخت شده اما در پرداخت 30 درصد آن مشکل بوجود آمده بود.
مهاجر بیان داشت: پرداخت مطالبات معوق کشاورزان دانه‌های روغنی در اردبیل و مازندران آغاز شده و امیدواریم طبق قول بخش خصوصی تا هفته آینده تمام مطالبات کشاورزان در این بخش پرداخت شود.

منبع: فارس