chick.jpg

تولید 8500 تن آفتابگردان در استان کرمانشاه

چاپ

altرئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، از تولید 8 هزار و 551 تن آفتابگردان در سال جاری در کرمانشاه خبر داد
 دکتر خسرو شهبازی با بیان این که در سال زراعی 94-93 حدود 4 هزار و 500 هکتار آفتابگردان در استان کشت

شده است، گفت: شهرستان سنقر و کلیایی و صحنه بیشترین سطح زیر کشت آفتابگردان در استان را به خود اختصاص داده‌اند به طوری که در شهرستان سنقر حدود 2 هزار و 200 هکتار آفتابگردان و در صحنه 2 هزار و 110 هکتار کشت شده است.
وی با بیان این که سال زراعی 93-92 حدود 4 هزار و 407 هکتار آفتابگردان در استان کشت شده، تصریح کرد: از این سطح بیش از 8 هزار و 400 هکتار محصول تولید شده است.
این مسوول با بیان این که ارقام آفتابگردان کشت شده در استان، محلی است، گفت: آفتابگردان کشت شده مصرف آجیلی دارد.
شهبازی با اشاره این که مصرف آب آفتابگردان از محصولی مثل ذرت کمتر است، افزود: کشت آفتابگردان در استان کرمانشاه از اواخر فروردین آغاز می‌شود و برداشت آن در اواخر شهریور ماه است. این محصول بعد از کشت از رطوبت خاک استفاده کرده و سبز می‌شود و در مرحله 6 تا 8 برگی نیاز به آبیاری پیدا می‌کند بنابراین کشاورز فرصت دارد تا نیاز آبی محصول دیگرش مثل گندم را تامین کند.
وی خاطرنشان کرد: آفتابگردان گیاهی است که ریشه توسعه یافته داشته و مقاوم به خشکی است.
این مسوول با اشاره به استقبال کشاورزان برای کشت آفتابگردان آجیلی تصریح کرد: علت استقبال کشاورزان قیمت مناسب آفتابگردان آجیلی در بازار بوده که 3 تا 4 برابر رقم روغنی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه، یکی از موانع توسعه کشت آفتابگردان در سال‌های اخیر را توسعه علف هرز گل جالیز در مزارع آلوده استان بیان کرد.

منبع: وزارت جهاد کشاورزی