corn.jpg

قطع روابط با برخی کشورها تأثیر منفی بر صادرات ندارد

چاپ

altمعاون وزیر جهاد کشاورزی گفت با بیان این که قطع رابطه با برخی کشورها اثر منفی بر صادرات ندارد، گفت: صادرات مرغ و تخم مرغ از ایران همچنان ادامه دارد
حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی در حاشیه

نود‌مین سال تأسیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی در مورد توقف صادرات تخم‌مرغ اظهار داشت: صادرات مرغ و تخم‌مرغ انجام می‌شود و هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد و همچنان صادرات این محصولات ادامه دارد.
وی افزود: 80 درصد مرغ و تخم‌مرغ به عراق و 7 کشور عربی صادر می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: به طور حتم در مورد مسائلی که اخیراً در مورد قطع روابط با برخی کشورها مطرح شده تأثیر منفی بر صادرات محصولات کشاورزی کشورمان نخواهد داشت.
رکنی بیان داشت: خوشبختانه کشورهای متقاضی گوشت و تخم‌مرغ بیش از گذشته درخواست واردات دارند.
وی افزود: در حال حاضر تولید داخلی علاوه بر تأمین نیاز داخلی نیاز صادراتی را هم تأمین می‌کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: کشورهای متقاضی مرغ و تخم‌مرغ همچنان نیاز به محصولات ما دارند و ما هم به دنبال صادرات بیشتر و مخاطبان صادراتی گسترده‌تر هستیم.
رکنی تصریح کرد:‌ مذاکراتی با برخی کشورهای همسایه برای صادرات مرغ و تخم‌مرغ انجام شده است و این در حالی است که شرایط تولید ما به گونه‌ای است که نیاز داخلی را به طور کامل تأمین می‌کنیم.
وی در خصوص صادرات محصولات پروتئینی اظهار داشت: در سال‌های گذشته ایران از یک کشور واردکننده به یک کشور صادرکننده تبدیل شده است به طوری که سال گذشته در مجموع 150 هزار تن مرغ و تخم‌مرغ صادر کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در 6 ماه ابتدای امسال مطابق آمار گمرک میزان صادرات محصولات مرغ و تخم‌مرغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.
رکنی ادامه داد: انتظار داریم که امسال در زمینه صادرات این محصولات رشد بیشتری داشته باشیم ضمن اینکه در 9 ماهه امسال نیز صادرات تخم‌مرغ نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

وی افزود: برای اینکه صادرات به کشور روسیه داشته باشیم باید بتوانیم با برخی از کشورها رقابت کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنابراین حضور خود را باید به گونه‌ای نشان دهیم که به از نظر قیمت بتوانیم با کشورهای صادرکننده این محصولات رقابت کنیم.
رکنی در مورد حذف تعرفه صادرات به روسیه گفت: این کشور برای تعرفه واردات محدودیتی قائل شده بود که در مذاکرات انجام شده در ماههای اخیر خوشبختانه شرایط به سمتی پیش رفت که آنها مساعدت‌های زیادی را با ایران انجام دادند.
وی تصریح کرد: از جمله مباحثی که در مذاکرات با روسیه انجام شد، حذف یا کاهش تعرفه واردات به این کشور بود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید فرآورده‌های لبنی به لحاظ کیفیت و کمیت و تنوع در منطقه توسط ایران حرف اول را می‌زند، اظهار امیدواری کرد: در مذاکرات انجام شده با روسیه بتوانیم اولین محموله‌های خود را در زمینه لبنیات به روسیه صادر کنیم.
رکنی در ادامه در مورد قیمت شیر خام و محصولات لبنی اظهارداشت: سال گذشته مجوزی برای افزایش 6 درصدی قیمت محصولات لبنی توسط ستاد تنظیم بازار صادر شد که هنوز این مصوبه توسط صنایع لبنی به اجرا در نیامده است.
وی بیان داشت: برای استمرار تولید باید از تولیدکنندگان مواد لبنی و همچنین صاحبان واحدهای تولید شیرخام حمایت جدی شود و یکی از این حمایت‌ها این است که قیمت خرید شیر خام از دامدار شرایط منطقی یابد.

وی بیان داشت: صنایع لبنی نشست‌های مشترکی با دامداران داشته‌اند و به دنبال ایجاد یک راهکار مشترک هستند تا بتوانند منافع مصرف کننده و تولیدکننده را تأمین کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: هنوز مذاکرات آنها به جمع‌بندی نهایی نرسیده و هنوز افزایشی در رابطه با محصولات لبنی اتفاق نیافتاده است.
وی بیان داشت: اگر 6 درصد قیمت محصولات لبنی افزایش یابد به این معنی است که مصوبه سال گذشته عملیاتی شده است.
رکنی تصریح کرد: آخرین بحث مطرح شده در سازمان حمایت این است که مبلغ اندکی روی خرید شیر خام از دامدار اضافه شود که امیدواریم این امر به زودی اجرایی شود.
وی در مورد قیمت منطقی مرغ نیز اظهارداشت: قیمت منطقی برای هر کیلوگرم مرغ سال گذشته 7 هزار تومان تعیین شد.
وی افزود: با توجه به اینکه در مجموع در قیمت نهاده‌های مورد نیاز تولید تغییری نسبت به سال گذشته ایجاد نشده است از نظر ما قیمت منطقی برای هر کیلوگرم مرغ کماکان 7 هزار تومان است.

منبع: فارس