corn.jpg

صادرات 5 هزار تن مرغ منجمد از استان مرکزی به خارج از کشور

چاپ

altمدیرکل جدید دامپزشکی استان مرکزی از صادرات 5 هزار تن مرغ منجمد از ابتدای سال جاری تا کنون از این استان به خارج از کشور خبر داد
 محسن شانقی در مراسم معارفه مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: استان مرکزی تاکنون توانسته در عرصه

صادرات محصولات و فرآورده‌های دامی اقدامات بسیار خوبی را انجام دهد.
وی افزود: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده دامپزشکی استان مرکزی در شاخص‌های اختصاصی و عمومی رتبه هفت استانی و 11 کشوری را کسب کرده است.
مدیرکل جدید دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: این استان در زمینه دارا بودن دام‌های سبک و سنگین با تعداد یک‌هزار و 800 دام سبک و 300 هزار دام سنگین یکی از قطب‌های پرواربندی کشور محسوب می‌شود.
شانقی ادامه داد: استان مرکزی همچنین دارای 8 هزار و 800 واحد مرغداری گوشتی، تخم‌گذار و مادر بوقلمون با ظرفیت تولیدی 5 میلیون و 500 هزار قطعه در هر دوره است.
وی با اشاره به وجود 14 کشتارگاه دام در استان مرکزی گفت: این استان دارای 10 واحد پرورش و تکثیر تخم قزل‌آلا با ظرفیت 33 میلیون قطعه در هر دوره  است که در این زمینه می‌تواند در عرصه صادرات حرفی برای گفتن داشته باشد.
مدیرکل جدید دامپزشکی استان مرکزی توضیح داد: این استان همچنین دارای 14 کشتارگاه دام، هشت کشتارگاه طیور، 23 کارخانه تولید دارو، 34 داروخانه، 42 مرکز درمانی، 23 واحد مایه‌کوبی و 27 کارخانه خوراک دام است.
شانقی اضافه کرد: دامپزشکی استان مرکزی در زمینه کنترل بیماری VHS در آبزیان، آنفلوانزا و اجرای سیستم پایش و مراقب از این بیماری یک‌هزار و 195 مورد بازرسی انجام و 600 غرفه را به منظور تشخیص این بیماری ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: در زمینه کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیز دامپزشکی استان با همکاری محیط زیست اقدامات خوبی را انجام داده و با مایه‌کوبی 90 هزار رأس دام اقدام خوبی را در راستای کنترل این بیماری انجام داده است.
مدیرکل جدید دامپزشکی استان مرکزی افزود: این اداره کل در سال بیش از 30 میلیون قطعه جوجه‌ریزی را انجام داده و توانسته صادرات 441 تنی پا و پنجه مرغ، 4 هزار و 940 تنی تخم مرغ خوراکی، 4 هزار و 941 تنی مرغ منجمد، 530 تنی خوراک و مکمل طیور، 256 هزار قطعه ماهی زینتی و 6 میلیون قطعه کرم خاکی را داشته باشد.
شانقی با اشاره به ظرفیت‌های استان مرکزی در بخش دامپزشکی، دام و طیور و آبزیان گفت: این استان دارای 580 واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت تولید 11 هزار قطعه در هر دوره است.

وی افزود: همچنین این استان با دارا بودن 17 واحد پرورش مرغ مادر، 23 واحد تولیدی دارو و تولید 100 نوع محصولات دامپزشکی رتبه پنجم را در کشور به خود اختصاص داده است.
شانقی توضیح داد: این استان با تولید 3 هزار و 240 تن شیر رتبه سیزدهم، 52 هزار تن گوشت قرمز رتبه هفتم، 54 هزار تن پای مرغ رتبه نهم، 34 هزار تن تخم مرغ رتبه هشتم، 33 میلیون قطعه بچه ماهی رتبه دوم و 13 میلیون قطعه ماهیان زینتی رتبه سوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
وی بیان کرد: به منظور بهداشت و کنترل بیماری‌های دام و ثبت تمامی اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای طیور یک سیستم الکترونیکی جغرافیایی GIS در این اداره کل فعال بوده و اطلاعات کافی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.
در ادامه این نشست نماینده ولی فقیه در دامپزشکی استان مرکزی گفت: عملکرد دامپزشکی در سلامتی جامعه نقش بسیار مهمی را دارد و تمامی مسئولان این اداره کل باید در این امر بهترین عملکرد را ارائه دهند.
حجت‌الاسلام ساعدی پویا ادامه داد: مدیران و مسئولان این اداره کل باید  از پذیرفتن سفارشات غیرقانونی پرهیز کنند، هر چند این مهم با برکناری مدیر و یا آن مسئول همراه باشد.
 وی تصریح کرد: افراد نباید در هر پست و مقامی که هستند درگیر سیاسی‌بازی شوند.
در این مراسم محسن شانقی به عنوان مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی معرفی شد.

منبع: فارس