chick.jpg

تولید و عرضه 2.8 میلیون قطعه طیور در کرمان

چاپ

altرئیس شبکه دامپزشکی کرمان گفت: از ابتدای امسال تاکنون در 3 کشتارگاه صنعتی طیور این شهرستان نظارت شرعی و بهداشتی بر کشتار 2 میلیون و 800 هزار قطعه طیور صورت گرفته است.
مهدی رادمهر با اشاره به اهمیت صدور مجوز حمل در حفظ سلامت و امنیت غذایی جامعه و پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های مشترک

از جمله آنفلوانزای طیور گفت: هدف اصلی از الزام به اخذ مجوز حمل به منظور هرگونه نقل و انتقال طیور حصول اطمینان از رعایت دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی است.
رادمهر تاکید کرد: این دستورالعمل‌ها شامل واکسیناسیون منظم و اجرای اصول بهداشتی قرنطینه‌ای در تمام مراحل جوجه‌ریزی، پرورش و حمل به کشتارگاه است تا از این طریق ضمن جلوگیری از انتشار آلودگی از سرایت این بیماری‌ها به جامعه انسانی نیز جلوگیری شود.
وی با تاکید براینکه گواهی حمل بهداشتی مرغ‌های سالم از مرغداری به کشتارگاه و درج کد رهگیری بر روی بسته بندی مرغ کشتار روز کمک شایانی به جلوگیری از انتقال آلودگی به سایر مرغداری‌های در حال پرورش می‌کند، افزود: از ابتدای سال تاکنون بیش از یک هزار و 900 نسخه مجوز حمل به کشتارگاه‌های طیور شهرستان کرمان صادر شده است.
رادمهر بیان داشت: کارشناسان و مسئولان فنی بهداشتی به صورت کامل از ابتدای چرخه تولید از مزارع مرغ مادر، کارخانجات جوجه‌کشی، مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها تا قبل از مصرف توسط مصرف کنندگان بر نحوه تولید، نگهداری و عرضه این محصول پروتئینی نظارت بهداشتی دارند.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون در سه کشتارگاه  صنعتی طیور شهرستان کرمان نظارت شرعی و بهداشتی بر کشتار تعداد 2 میلیون و 800 هزار قطعه طیور صورت گرفت.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با بیان این نکته که حمل و نقل طیور بدون داشتن مجوزهای بهداشتی لازم، چه در داخل و چه در خارج از شهرستان ممنوع است، عنوان کرد: با نظارت دقیق بهداشتی بیش از گذشته و همچنین رعایت شرایط کامل بهداشتی توسط مرغداران شهرستان، شاهد ارتقای سطح کیفی گوشت تولیدی در کرمان باشیم.

 راه‌های مهم پیشگیری از وقوع بیماری‌های عفونی و مسری طیور خانگی
پویا امجدی سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بافت با بیان اهمیت موضوع امنیت زیستی اظهار داشت: این اقدامات فعالیت‌های است که افراد برای محافظت از پرندگانشان در برابر بیماری‌ها انجام می‌دهند.
وی خاطر نشان کرد سالم نگه داشتن پرندگان برای صاحبان آنها باید یک اولویت قلمداد شود و در این مسیر دامپزشکی از هیچ کمکی به این افراد دریغ نمی‌کند.
امجدی بیان داشت: مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از وقوع بیماری‌های عفونی و مسری در طیور خانگی شامل رعایت فاصله با محل نگهداری طیور با استفاده از توری، حصار و ... و عدم تماس پرندگان آبزی مهاجر با طیور خانگی و رعایت نظافت در مورد محل نگهداری، ظرف آبخوری، دانخوری و خارج کردن صحیح و بهداشتی کود است.
وی تاکید کرد: در صورت ورود پرنده جدید نگهداری جداگانه حداقل به مدت دو هفته و بعد ورود به گله اصلی در صورت عدم مشاهده علائم خاص و عدم تماس پرندگان یک واحد با هیچ واحد دیگر که در نزدیکی هم به سر می‌برند.
سرپرست دامپزشکی شهرستان بافت تصریح کرد: آگاهی از نشانه‌های بیماری و گزارش صحیح بیماری در صورت مشاهده علائمی دال بر بیماری دانست و به اهمیت رعایت آنها باید پرداخت.
امجدی خاطرنشان کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان بافت با برگزاری کلاس‌های آموزشی در روستاهای مختلف سعی در آگاه‌سازی مردم دارد تا بتوانند در گزارش بیماری‌ها دامپزشکی را یاری برسانند و از طرف دیگر خسارات احتمالی را به حداقل ممکن کاهش دهند.

منبع: فارس