corn.jpg

صرفه اقتصادي بخش کشاورزي با عضويت در WTO

چاپ

altظرفيت صنايع خوراک دام، طيور و آبزيان در اقتصاد کشور ستودني است و بايد به آن توجه شود
رئيس انجمن صنايع خوراك دام، طيور و آبزيان ايران ضمن تشريح پتانسيل هاي بالقوه كارخانجات خوراك دام، طيور و آبزيان گفت: ايران در بخش کشاورزي

علي الخصوص صنعت خوراك دام در اقتصاد جهاني مزيت نسبي و قابليت رقابت دارد.
مجيد موافق قديري با تاکيد بر شروع فصل جديد همکاري ميان فعالان اقتصادي عرصه خوراك دام و طيور و آبزيان كشور و نهادهاي بين المللي و داخلي گفت: تشكل ها، نهادهاي قانوني، صنفي و سازمان هاي مردم نهادي هستند كه رابطه دولت و مردم را تنظيم کرده و جوامع مدرن، براي پيشرفت به اين تشكل ها نياز دارند.
موافق قديري با اشاره به انجام مطالعات درباره الحاق ايران به WTO يادآور شد: يکي از بخش هايي که جواب روشن از اين مطالعات گرفت، بخش کشاورزي بود که حضور ايران در WTO در بخش کشاورزي صرفه اقتصادي دارد و لازمه رسيدن به اين صرفه، سرمايه گذاري است.
وي افزود: ارزش اقتصادي کارخانجات خوراک دام و طيور کشور به عنوان سرمايه ثابت حدود 2700 ميليارد تومان است اين در حالي است که ارزش ريالي توليدات آنها در سال 34 هزار ميليارد تومان يعني حدود 126 برابر سرمايه ثابت (با لحاظ ضريب استهلاک 10 درصد) در سال بوده که اين موضوع ارزش افزوده بالاي اين صنعت را نشان مي دهد.
موافق قديري تاکيد کرد: بايد در بخش کشاورزي و صنايع تبديلي، علي الخصوص کارخانجات خوراک دام و طيور سرمايه گذاري هاي عظيمي صورت گيرد و به همين دليل هماهنگي هاي فکري با اعضا و فعالان صنعت خوراک دام در جلسات استاني مي تواند نقش تعيين کننده اي در کمال فکري ما داشته باشد.
وي افزود: کشورهايي که اقتصاد باز و آزاد دارند بيشترين سياست هاي حمايتي را در بخش کشاورزي انجام مي دهند که اين امر ناشي از طبيعت کشاورزي است و کساني که مي خواهند در اين بخش کار کنند چنين حمايت هايي ها را نياز دارند.
عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران در ادامه تصريح کرد: در گذشته، درباره اولويت بخش کشاورزي هميشه سخن گفته شده اما بايد ديد در مقام عمل چه مقدار از اين حرف ها تحقق پيدا کرده است؟
وي افزود: در تخصيص اعتبارات به بخش كارخانجات خوراك دام توجه شده اما در کارنامه عملکرد اعتبارات، تخصيصي مطابق آنچه که تصويب شد، ارائه نشد.
رئيس انجمن صنايع خوراك دام، طيور و آبزيان ايران، در ادامه، رويکرد بخش خصوصي در برنامه پنجم و تدوين برنامه ششم را مهم ارزيابي و خاطرنشان کرد: با هماهنگي که با سازمان هاي ذي صلاح از جمله سازمان دامپزشکي کشور صورت گرفته در نظر داريم به گونه اي برنامه ريزي کنيم تا در برنامه ششم شاهد توليد خوراک دام و طيور و آبزيان غير صنعتي و سنتي در مزارع پرورش نباشيم.
وي با اشاره به مسأله آب در حوزه کشاورزي خاطرنشان کرد: موضوع آب به سبب آن که موضوع کار وزارت نيرو و وزارت جهاد کشاورزي است هماهنگي بسياري را مي طلبد. اما نكته اي كه غافل مانده موضوع ضايعات و بهره وري در بخش كشاورزي با حمايت از صنايع تبديلي به خصوص كارخانجات خوراك دام جهت صرفه جويي در مصرف آب است که در كاهش 25 درصدي ضايعات محصولات کشاورزي، افزايش بهره وري در صنعت دامپروري و در نتيجه كاهش مصرف آب در كشور نقش مهمي ايفا مي کنند.
موافق قديري با اشاره به اهميت روز افزون محصولات كارخانجات خوراك دام، طيور و آبزيان در جهان گفت: تقاضا براي محصولات كارخانجات خوراك دام در جهان، رو به افزايش است و ايران نيز يکي از بهترين مزيت ها را در اين زمينه دارد که بايد براي بازاريابي و حمايت از آن، ساماندهي ميان بخش توليد و تجارت و بازاريابي ايجاد شود.
وي با تاکيد بر اهميت بخش تحقيقات گفت: هزينه کردن در بخش تحقيقات از عملکردهاي زيربنايي است که هزينه در اين حوزه از توان بخش خصوصي خارج است و بايد دولت در اين رابطه برنامه ريزي عملياتي و كاربردي داشته باشد.
عضو کميسيون کشاورزي و صنايع غذايي اتاق بازرگاني ايران افزود: اگر رابطه سازمان يافته اي بين بخش سياستگذاري کشاورزي و تشكل ها، ايجاد شود، مي توان سازماندهي را نهادينه کرد و قدم مثبتي برداشت.
رئيس انجمن صنايع خوراك دام، طيور و آبزيان ايران با اشاره به سفر استاني هيات مديره انجمن در ٢٤ آذر ماه به استان گلستان گفت: در اين رويداد، هماهنگي خوبي با اتاق بازرگاني گرگان انجام شده و از رئيس اتاق بازرگاني آن شهرستان درخواست کرده ايم كه به كمك فعالان توليدي صنعت خوراك دام و طيور و آبزيان استان بيايد تا بتوانيم با همياري و همفكري يكديگر بر مشكلات اين صنعت فايق آمده و با افزايش توليد و عنايت به تحريم اتحاديه اروپا و رقيب ديرينه مان -تركيه- توسط روسيه، بازارهاي صادراتي خود را در منطقه قفقاز، آسياي ميانه و روسيه رونق و احيا کنيم.
اين فعال اقتصادي با اشاره به وجود ٣٢ واحد توليد خوراك دام صنعتي داراي مجوز در استان گلستان به عنوان يکي از فعال ترين استان هاي كشور در اين صنعت خاطرنشان کرد: در سال گذشته ٥٥٣ هزار تن انواع خوراك دام و طيور در استان گلستان توليد شده كه از اين بين ٤٢٧ هزار تن خوراك طيور و ١٢٦ هزار تن خوراك دام بوده است. وي با اشاره به اينكه سال گذشته بزرگ ترين واحد توليدي استان با ظرفيت اسمي ١٨٤ هزار تن حدودا ٤٠ هزار تن توليد داشته، گفت: به طور ميانگين واحدهاي توليدي استان با ٤٠ درصد ظرفيت مشغول فعاليت هستند كه يكي از دلايل آن كمبود نقدينگي بوده.
وي به همين منظور خواستار ايجاد زمينه هاي لازم در بودجه سال آينده كشور براي تامين سهم ٤٨ درصدي دولت در صندوق ملي حمايت از صنايع خوراك دام، طيور و آبزيان كشور هم شد تا با راه اندازي اين صندوق بتوان قسمتي از مشكلات اين صنعت را برطرف كرد.

منبع: موج