hen.jpg

سرانه مصرف شیر و فراورده های لبنی در کشور به کمتر از 60 لیتر رسید

چاپ

altمدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی کشور با بیان اینکه متوسط مصرف جهانی شیر 150 لیتر است، گفت: با قطع یارانه شیر، سرانه مصرف آن در کشور کاهش یافته و خوشبینانه ترین حالت به کمتر از 60 لیتر می رسد که فاصله زیادی با سرانه مصرف جهانی دارد.
محمدرضا اسماعیل نیا افزود: طبق برنامه پنجم توسعه، باید مصرف سرانه شیر به 150 لیتر می رسید که متاسفانه تاکنون

نه تنها به این رقم دست نیافته ایم بلکه با توجه به کاهش توان خرید مردم، مصرف شیر و فرآورده های لبنی به شدت کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در سال های گذشته وقتی یارانه به شیر اختصاص می یافت، سرانه مصرف به 90 تا 100 لیتر نیز رسیده بود.
وی با بیان اینکه توسعه یافتگی یک کشور به مصرف شیر و لبنیات آن بستگی دارد، افزود: براساس آمارهای جهانی، سرانه مصرف شیر و فراورده های لبنی در کشورهای پیشرفته اروپایی بین 250 تا 350 لیتر است که آمریکا نیز به تازگی با تخصیص 30 میلیارد دلار به برای یارانه شیر و تبلیغات مصرف آن، سرانه خود در مصرف شیر را به 300 لیتر رسانده است.
مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی ادامه داد: طبق آخرین آمار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) سرانه مصرف شیر در ایران به کمتر از 60 لیتر رسیده است که این امر می تواند سلامت جامعه را با مخاطراتی مواجه سازد.
اسماعیل نیا افزود: در سال های گذشته با تلاش فراوان بخش خصوصی و حمایت های بخش دولتی، صنعت لبنیات در ایران پا گرفت و هم اکنون به خودکفایی رسیده است به طوری که به یکی از صادرکنندگان محصولات لبنی تبدیل شده ایم.

هزینه های درمانی پوکی استخوان به یارانه شیر اختصاص یابد
به گفته وی، هزینه های سرسام آور درمانی در زمینه های پوکی استخوان، لثه و دندان در حدی است که اگر این هزینه ها صرف پرداخت یارانه به شیر و فراورده های لبنی شود می توان از بروز بخش عمده ای از بیماری های خاموش پیشگیری کرد زیرا مصرف لبنیات می تواند به تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند.
سال گذشته هشت میلیون و 800 هزارتن شیرخام در کشور تولید شد که بخشی از آن به مصرف صنایع لبنی، سنتی و خودمصرفی رسید. پیش بینی شده است امسال تولید شیر در کشور به 9 میلیون و 100 هزار تن برسد.
همچنین چندی پیش معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که صادرات مواد لنبی در سال 1392 به 540 هزار تن رسید که این میزان در سال گذشته به 645 هزار تن افزایش یافت.
به گفته وی، صادرات مواد لبنی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان، عراق و ترکمنستان انجام می شود.

منبع: ایرنا