soy.jpg

کارآزمایی موفقیت آمیز واکسن گامبورو موسسه رازی

چاپ

altمعاون پژوهشی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمالشرق از کارآزمایی موفقیت آمیز واکسن گامبورو در شش استان خبر داد
­رضا طرقی اظهار کرد: کارآزمایی عملی است که پس از تولید هر واکسن و تایید کیفیت آن، برای اثبات اثربخشی واکسن

در شرایط بیرون از آزمایشگاه انجام می شود و همه واکسن ها باید در شرایط واقعی مورد آزمایش و کارآزمایی قرار گیرد.
وی تاکید کرد: این آزمایش باید انجام شود تا از کیفیت و اثربخشی واکسن اطمینان حاصل و برای تزریق به دام و طیور ، مناسب تشخیص داده شود.
طرقی درباره کارآزمایی واکسن گامبورو موسسه رازی گفت: واکسن این موسسه با پرمصرف ترین نمونه خارجی این واکسن در استان های آذربایجان غربی، خوزستان، فارس، مازندران، خراسان رضوی و ایلام در شرایط مزرعه و واقعی آزمایش شد و نتایج حاکی از اثربخشی واکسن داخلی بود.
دان و جوجه ایران به نقل از صداوسیما؛ به گفته معاون پژوهشی موسسه رازی شعبه مشهد، نتیجه این آزمایش ها نشان داد واکسن این موسسه در مقایسه با نمونه خارجی در عین اینکه سیستم ایمنی طیور را کمتر تضعیف می کند، پاسخ ایمونولوژیک بهتری نیز می دهد.
وی مهم ترین خسارت اقتصادی این بیماری را تضعیف سیستم ایمنی برشمرد و افزود: این بیماری موجب می شود طیور در معرض خطر قرار گیرد و مبتلا به بیماری های دیگر شود. حتی ممکن است سبب شود طیور در برابر سایر واکسن ها نیز واکنش و پاسخ مناسبی نشان ندهد.
طرقی یادآور شد: در حال حاضر حدود سه میلیارد دز واکسن گامبورو در کشور مصرف می شود که بالاترین دُز مصرفی واکسن های ویروسی طیور است.