chick.jpg

رشد چشمگیر صنعت مرغداری در افغانستان

چاپ

altمرکز مرغداری در سال ۲۰۰۵ حدود ۱۸۰۰ بخش بود ولی امروز بیش از ۱۰ هزار بخش فعال در افغانستان وجود دارد
 نصیر احمد قاسمی؛ مدیر عامل اتاق‎های تجارت ولایت بلخ در دومین کنفرانس ارزش های زنجیره مرغداری در شمال و شمال شرق کشور

از فعالیت 10 هزار مرکز مرغداری خبر داد.
نصیر احمد قاسمی؛ مدیر عامل اتاق های تجارت ولایت بلخ می گوید ما در کنفرانس مرغداری را با مشارکت ۴۰ غرفه در سطح شهر مزارشریف دایر نمودیم که در آن از ولایت‎هایی چون قندهار، ننگرهار، کابل، قندوز، تخار، بغلان و بلخ حضور دارند.
وی افزود که هدف ما حمایت و تقویت بخش‎های مرغداری می باشد به دلیل اینکه بخشی اشتغال‎زا و در حال رشد می‎باشد.
قاسمی گفت: در سال ۲۰۰۵ در حدود ۱۸۰۰ مرکز مرغداری در افغانستان وجود داشت اما امروز در سرتاسر کشور بیش از ۱۰ هزار مرکز در حال فعالیت است و این نشان دهنده پیشرفت بخش‎های مرغداری می باشد و این یک شغل منفعت دار است.
مدیر عامل اتاق های تجارت ولایت بلخ ابراز داشت که ما از سرمایه داران بزرگ دعوت کردیم تا در این بخش سرمایه گذاری کنند حتی از شرکت های فعال ولایت قندهار خواستیم تا با مراکز ولایت بلخ همکاری دو جانبه داشته باشند چون قندهار و ننگرهار از ولایات پیشتاز در این عرصه می باشند.
وی گفت در ولایت بلخ بیش از ۱۸۰۰ مرکز فعالیت می کند اما ما تلاش داریم تا در این عرصه سرمایه‎گذاری ها بیشتر شود تا حداقل ما از نیاز گوشت مرغ خودکفا شویم.
قاسمی ابراز داشت: امروزه ما شاهد واردات گوشت مرغ از کشورهای خارجی هستیم ولی تلاش می‎کنیم با افزایش تولیدات داخلی و تقویت مراکز از واردات گوشت جلو گیری کنیم و تقریبا ۴۰ درصد گوشت مرغ را خودمان در کشور تولید میکنیم.
فریده یک تن از سر گروه‎های مراکز مرغداری در ولسوالی نهرشاهی ولایت بلخ می گوید ابتدای کار  وزارت مالداری برای من ۲۰ مرغ داده بود ولی من با تلاش زیاد توانستم تعداد مرغ ها را زیاد نمایم و امروز تمام مصارف خانواده خود را پیدا می نمایم.
وی میگوید که اعضای خانواده من ده نفر است و سه فرزندم دانشگاه می رود و به فضل خدا از همین مرغ‎داری ، مخارجمان تامین می شود.
او می گوید من به تنهایی توانستم خرج خانواده خود را پیدا کنم اگر دولت همکاری کند شاید بتوانم برای ملت و کشور با این پیشه خدمت کنم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران