corn.jpg

ممنوعیت عرضه مرغ با وزن بیش از 2 کیلوگرم در استان کرمان از ابتدای سال 95

چاپ

altبه گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان ، دکتر حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان از ممنوعیت عرضه مرغ با وزن بیش از 2 کیلوگرم در استان کرمان از ابتدای سال 95 خبر داد .
 وی حاطر نشان کرد: در این طرح کشتارگاه های طیور مجاز به عرضه لاشه های سنگین تر از وزن 2 کیلو گرم نخواهند بود و طبعاً فروشندگان مرغ

در سطح شهر نیز موظف به رعایت این مسئله هستند .
وی خطاب به پرورش دهندگان طیور در استان گفت : پرورش دهندگان نیز بایستی به این نکته دقت داشته باشند که بایستی به نحوی برنامه ریزی نمایند که طول دوره پرورش از 45 روز عبور نکرده و وزن مرغ زنده از 5/2 کیلوگرم بیشتر نباشد
دکتر رشیدی کاهش چربی و ضایعات مرغ، ارتقاء کیفیت لاشه به دلیل کم چرب بودن و کاهش مصرف داروها بویژه آنتی بیوتیک ها و کاهش احتمال باقیمانده آنها درگوشت مرغ را از جمله مزایای اجرای این طرح برشمرد و اظهار داشت: به دنبال کاهش دوره پرورش و در نتیجه کاهش هزینه های تولید و بهبود ضریب تبدیل و اقتصادی شدن تولید استفاده از این روش برای تولید کنندگان نیز مقرون به صرفه خواهد بود.
دکتر رشیدی افزود : با توجه به سرمایه گذاری بالای انجام شده در صنعت طیور استان و اهمیت توسعه پایدار این صنعت در تامین امنیت غذایی مردم لازم است تشکل ها ، اتحادیه ها و تعاونی مرغداران مدیریت زنجیره تولید تا عرضه گوشت مرغ را بعهده گرفته و با تدابیر لازم نوسانات شدید بازار و خسارتهای احتمالی به مرغداران را مدیریت و از تولید کنندگان حمایت نمایند .
وی افزایش رقابت پذیری صنعت مرغداری ها و امکان جذب بازارهای منطقه در راستای صادرات مرغ مازاد را مهم ترین مزیت اجرای این طرح دانست و تصریح کرد: اجرای این طرح مستلزم فرهنگ سازی در جهت مصرف مرغ مناسب در بین مردم می باشیم .
دکتر رشیدی وزن متوسط و ایده ال جهت مصرف را یک کیلو و دویست تا یک کیلو 800 گرم اعلام کرد .
وی تاکید کرد : تولید مرغ استاندارد در تضمین امنیت غذایی جامعه، افزایش کیفی و کمی گوشت مرغ و همچنین زمینه‌سازی برای صادرات آن اثرگذار است.
مدیر کل دامپزشکی استان کرمان از جوجه ریزی 15 میلیون 360 هزار قطعه طیور در 9 ماهه اول سالجاری خبر داد .
وی در پایان اظهار داشت :  متاسفانه بیشتر مصرف کنندگان به خرید مرغ‌های با وزن بیشتر از 2 کیلوگرم تمایل دارند که باید به وسیله اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی عمومی و ارائه آموزش‌های بهینه، افراد جامعه را نسبت به مضرات مصرف مرغ غیراستاندارد آگاه کرد تا مصرف کنندگان به خرید مرغ‌های با سایز استاندارد ترغیب شوند.