hen.jpg

توسعه صادرات غذا راهی برای کاهش وابستگی به درآمد‌ نفت است

چاپ

خبرگزاری تسنیمalt
دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی با بیان اینکه باید به هاب صادراتی در کشور روسیه، عراق و افغانستان تبدیل شویم،گفت:اگر حمایت لازم از صادرات صنایع غذایی شود، می‌توانیم به عنوان راهی برای کاهش وابستگی به درآمد های نفتی استفاده کنیم.
کاوه زرگران در نشست اعضای کانون انجمنهای صنایع غذایی با اشاره به اینکه می‌توان از صنعت غذایی برای استقلال از درآمد‌های نفتی استفاده کرد،‌اظهار داشت:‌ تراز بازرگانی کشور در حوزه محصولات غذایی و کشاورزی طی سال گذشته منفی بود و در حالی که باید این ارقام مثبت باشد.

وی افزود: اگر دولت در بخش حمل و نقل کمک‌کند صنعت لبنیات می‌تواند صادرات 580 میلیون دلاری خود را در سال 1392 به حداقل یک میلیارد دلار در سال جاری و سال‌های آینده برساند. همچنین مدتهاست که دیگر از جوایز صادراتی خبری نیست ولی دولت می تواند با راهکارهایی از جمله تهاتر جوایز صادراتی با بدهی واحدهای بزرگ صنایع غذایی حساب خود را با صادرکنندگان نمونه تسویه کند.

دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی با اشاره به اینکه پس از تبدیل ایران به هاب صادراتی ایران در کشورهای روسیه، عراق و افغانستان می توانیم نسبت به ایجاد هاب صادراتی برای بازارهای اروپا و آفریقا نیز اقدام کنیم خاطر نشان کرد: بازار آفریقا برای صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران بازار کاملا مناسبی است اما متأسفانه حتی یک رایزن بازرگانی هم در این کشور نداریم.

زرگران تصریح کرد: سال گذشته صنعت خودروسازی کشور با توجه به حمایت‌هایی که شد تنها  حدود 70 میلیون دلار صادرات داشت در حالی که صادرات تنها یک قلم از محصولات صنایع غذایی یعنی رب گوجه فرنگی به حدود 170 میلیون دلار رسید.
وی در پایان با اشاره به اینکه سال گذشته صادرات صنایع غذایی و محصولات کشاورزی به 5.2 میلیارد دلار و واردات این محصول بالغ بر 13.2 میلیارد دلار رسیده بود، تأکید کرد: با وجود ارزش چند ده میلیارد دلاری بازار محصولات غذایی و کشاورزی روسیه سهم ایران در این بازار در بسیاری از محصولات صفر بوده و تنها در برخی از محصولات در بازار روسیه سهم داریم.