chick.jpg

تامین نهاده ارزان بزرگترین دغدغه مرغداران

چاپ

altخبرگزاری ایسنا

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی گفت: تامین نهاده ارزان قیمت بزرگترین دغدغه‌ی مرغداران است که می‌تواند بازار تولید و مصرف مرغ در کشور را حتی در ماه‌هایی مانند ماه رمضان که تقاضا افزایش می‌یابد، متعادل کند.

حسین مقدم‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در حال حاضر نهاده‌هایی که در بازار آزاد عرضه می‌شود با آنچه که شرکت پشتیبانی امور دام در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌دهد حدود 200 تومان اختلاف قیمت دارد که این خود سبب افزایش نوسانات قیمت مرغ برگزار می‌شود، چرا که هر کیلوگرم از این نهاده‌ها می‌تواند حدود 60 تومان بر قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار اثر بگذارد.

وی افزود: اگر نهاده‌ به اندازه کافی و با قیمت ثابت در اختیار مرغداران قرار گیرد، هیچ مشکلی برای تولید گوشت مرغ در ماه‌های پرمصرفی مانند ماه رمضان وجود ندارد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی تاکید کرد: برای تولید گوشت مرغ مورد نیاز کشور باید ماهیانه 600 هزار تن دان مرغ در شبکه‌های تولید، توزیع شود و به دست مرغداران برسد. بنابراین ضروری است تا نهاده‌های مورد نیازی که در بنادر و مبادی ورودی کشور منتظر تامین ارز هستند هرچه سریع‌تر آزاد شده و در اختیار تولید‌کنندگان قرار گیرد.

**اختلاف 1200 تومانی گوشت مرغ از تولید تا مصرف

مقدم‌نیا گفت: در حال حاضر مرغ زنده کیلویی 3800 تومان از مرغداران خریداری شده و حدود 5000 تومان در بازار مصرف فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجا که در ماه‌هایی مانند ماه رمضان تقاضا حدود 20 هزار تن افزایش می‌یابد، دولت باید نسبت به ذخیره‌سازی آن اقدام کند که براساس آخرین آمار تاکنون بیش از 20 هزار تن گوشت مرغ ذخیره‌سازی شده است