soy.jpg

احتمال افزایش قیمت شیرخام/دولت جلوی گرانی علوفه را بگیرد

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 مشاور انجمن صنایع فراورده‌های لبنی با اشاره به اینکه پیشنهاد افزایش قیمت علوفه دامداران در کارگروه زیرمجموعه ستاد تنظیم بازار مطرح شده است، گفت: در صورت تصویب این پیشنهاد شاهد موج دیگری از افزایش قیمت شیرخام و فراورده‌های لبنی خواهیم بود که باعث کاهش هرچه بیشتر مصرف این محصولات در کشور می‌شود.

حسین چمنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: شنیده‌ایم که شرکت پشتیبانی امور دارم قیمت هر کیلو علوفه موردنیاز دامداران را بین 70 تا 100 تومان گران کرده است که به نظر می‌رسد این کار با هدف جبران زیان این شرکت در سال گذشته انجام شده است.

وی افزود: البته پیشنهاد افزایش قیمت علوفه در کارگروه زیرمجموعه ستاد تنظیم بازار مطرح شده و هنوز در ستاد اصلی مطرح و تصویب نشده است. اما حتی طرح چنین پیشنهادی نیز می‌تواند باعث ایجاد تنش در بازار محصولات لبنی شود.

چمنی گفت: افزایش قیمت علوفه شاید باعث ایجاد درآمد 300 تا 400 میلیارد تومانی برای دولت و شرکت پشتیبانی امور دام شود اما این کار باعث تحمیل هزینه‌های سرسام‌آوری دیگری به جامعه و دولت می‌شود. از جمله می‌توان به هزینه ده‌ها هزار میلیارد تومانی درمان بیماری‌های دندان در کشور اشاره کرد که دلیل اصلی این بیماری‌ها کمبود مصرف لبنیات و شیر است.

مشاور انجمن صنایع فراورده‌های لبنی با اشاره به اینکه دولت نباید به شیر مانند دیگر محصولات غذایی نگاه کند، گفت: شیر با محصولاتی مانند روغن و شکر یکسان نیست. ما در روغن و شکر حتی اضافه مصرف داریم و باید مصرفمان به خاطر مضرات آنها کاهش یابد اما در کشور شاهد کمبود مصرف شیر هستیم و افزایش مصرف آن باعث بالا رفتن سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های سنگین درمانی می‌شود.

در همین حال رییس اتحادیه مرکزی دامداران به تازگی اعلام کرد که دامداران دیگر حاضر نیستند شیرخام را به قیمت سال گذشته (کیلویی 930 تومان) بفروشند.

به گفته سیروس روستا از آنجاکه قیمت نهاد‌ه‌های دامی از سوی شرکت امور پشتیبانی دام افزایش یافته و هزینه‌های تولید مانند دستمزد کارگران و حمل و نقل نیز تا 30 درصد رشد داشته است، دامداران دیگر نمی‌توانند شیر خام تولید شده در دامداری‌ها را به قیمت کیلویی 930 تومان بفروشند.