hen.jpg

تولید 25 درصد گوشت قرمز خوزستان توسط عشایر/ آغاز کوچ ییلاقی عشایر

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
25 درصد گوشت قرمز استان توسط عشایر تولید می‌شود که در کنار آن همواره به‌عنوان یک قشر مولد نقش اساسی در تولیدات مواد لبنی و گوشتی ایفا می‌کنند و علاوه بر آن نقش مهمی در حفاظت از مرزها، مراتع و تولیدات صنایع دستی دارد.
مدیرکل امورعشایر استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب از آغاز کوچ بهاره عشایر استان به مناطق ییلاقی درون استان خبر داد و گفت: کوچ عشایر به‌صورت استانی و برون‌استانی صورت می‌گیرد که اکنون عشایر کوچ و جابه‌جایی درون استانی خود را به مناطق ییلاقی آغاز کرده‌اند.

علی‌رحم کریمی افزود: هرساله کوچ در دو مرحله انجام می‌گیرد که مرحله اول کوچ بهار است.

وی خاطرنشان کرد: همه‌ساله با گرم شدن هوا 23 هزار خانوار عشایری به مناطق درون استانی و استان‌های همجوار اصفهان، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، ایلام و چهارمحال و بختیاری به همراه دو میلیون و 400 هزار واحد دامی کوچ کرده و یک دوره چهارماهه را در مناطق ییلاقی این استان ها سپری می‌کنند.

رحیمی ادامه داد: عشایر از ایل‌راه‌های منار، دلا، شلا و کوه‌سفید به استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان و از ایل‌راه‌های تله‌زنگ، پل زال به لرستان و همدان و از ایلراه‌های رامهرمز و بهبهان به کهکیلویه و بویراحمد و فارس کوچ می‌کنند.

وی تصریح کرد: از طریق ادارات امور عشایر شهرستان‌ها و هماهنگی با سایر دستگاه‌های مرتبط در مسیر کوچ، توزیع اجناس کوپنی، استقرار اکیپ‌های دامپزشکی، امنیت راه و ایلراه‌ها، آبرسانی سیار، مرمت راه‌ها و... صورت می‌گیرد.

مدیرکل امورعشایر استان خوزستان از فرمانداری‌ها، پلیس‌راه، مراکز پزشکی و دامپزشکی و منابع طبیعی خواستار همکاری با این اداره‌کل و عشایر در هنگام کوچ شد.

رحیمی در پایان یادآور شد: به‌دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر، کوچ عشایر زودتر از موعد مقرر شروع شد.