wheat.jpg

تولید گوشت گوسفندی افزایش می‌یابد/ ورود قوچ‌های چندقلوزا به کشور

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
با ورود قوچ‌های چندقلوزا به کشور، تولید گوشت گوسفندی افزایش پیدا می‌کند.
مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: افزایش تولید و بهره‌وری در صنعت دام با انجام روش‌های اصلاح نژادی امکان‌پذیر است.
دکتر حمید ورناصری افزود: برای اجرای طرح خودکفایی گوشت قرمز در کشور و حرکت به سمت تولید پایدار، طرح‌های اصلاح نژادی و نژادهای پرتولید به کشور وارد شد.

وی خاطرنشان کرد: نژادهای تولیدشده به کشور می‌تواند علاوه بر افزایش تولید مصرف گوشت، در افزایش تولید شیر نیز مؤثر باشد.

ورناصری ادامه داد: سرعت رشد نژادهای واردشده به‌گونه‌ای است که در یک روز میزان رشد آنها قابل توجه است.

وی تصریح کرد: نژاد هولشتاینی که بر روی آن کارهای اصلاح ژنتیکی انجام شده و به کشور وارد شده است، اگر ژن بدی به آن تزریق نشود و خلوص ژنی آن همچنان باقی بماند، می‌تواند در نسل‌های بعدی برای افزایش تولید گوشت و شیر خام مؤثر باشد.

 

افزایش گوساله‌های نر در صنعت دامپروری

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد از ورود اسپرم‌های تعیین جنسیت شده در صنعت دامپروری کشور خبر داد و یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این شرکت تولید تعیین جنسیت شده را در دستور کار دارد که این امر به نفع تولید گوساله‌های نر است و به دامداران این امکان را می‌دهد که از همان ابتدا به جنسیت دام خود پی ببرند که بدین ترتیب شاهد افزایش تولید گوساله‌های نر خواهیم بود.

ورناصری تأکید کرد: در چند روز آینده واردات قوچ‌هایی که دارای نژاد چندقلوزا هستند را در دستور کار داریم که بدین ترتیب با همکاری مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی، همکاری‌های مشترکی انجام شده و با ورود این نژادها در کشور، میزان تولید گوشت گوسفندی افزایش خواهد یافت.

وی در پایان اظهار داشت: برای دستیابی به افزایش تولید و محقق شدن طرح خودکفایی گوشت قرمز، اصلاح نژاد می‌تواند مؤثرترین کمک را به صنعت دامپروری کند.