corn.jpg

صادرات مرغ، تفاهمی که امضا نشده منتفی شد

چاپ

خبرگزاری فارسalt

در حالی تفاهمنامه صادرات مرغ به دلیل وجود ماهانه 20 هزارتن تولید مازاد یک ماه پیش امضاء شد که با افزایش بی‌دلیل قیمت در بازار و بدون اینکه مسئولان فکری کنند، دوباره صادرات ممنوع شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ممنوعیت صادرات مرغ در حالی هفته پیش ابلاغ شد که پیش از آن به دلیل مازاد تولید در کشور صادرات 20 هزار تن تا پایان سال برنامه‌ریزی شده بود.
یک ماه پیش بر اساس تفاهمنامه سه جانبه وزارت جهاد، صنعت و اتحادیه سراسری مرغداران قرار شد صادرات مرغ انجام شود، بدین منظور صادرکنندگان عمده با شرایطی که پیش‌بینی شده بود تعیین و برنامه ریزی برای صادرات انجام شد، اما هنوز یک ماه از این موضوع نگذشته بود که به یک باره قیمت مرغ از کیلویی 4800 تومان به کیلویی 6500 تومان پر کشید تا مسئولان ممنوعیت صادرات را اعلام کنند.

ممنوعیت صادرات مرغ در حالی انجام شد که کشور ماهانه 160 تا 170 هزار تن تولید مرغ دارد و نیاز مصرف ماهانه نیز 140 هزار تن است و علاوه بر آن  120 هزار تن ذخیره‌سازی در انبارها وجود دارد.

سؤالی که مطرح است اینکه چرا با وجود این همه ظرفیت در تولید قیمت مرغ باید بالا برود علاوه بر آن چرا باید ممنوعیت صادرات مطرح شود در حالی که می‌شود با تزریق ذخایر مرغ به بازار قیمت را متعادل کرد.

 بدیهی است برنامه‌ریزی صادرات یک شبه انجام نمی‌شود،بازارهای صادراتی منطقه نیز منتظر تصمیم‌گیری‌های آنی ما نمی‌ماند و با هر تصمیمی احتمال دارد این بازارها را از دست بدهیم آنچه برای بازارهای منطقه مهم است تداوم و پایداری محصولات صادراتی است و اینکه مرتب صادرات در نوسان باشد، برای هیچ مشتری خارجی پسندیده نیست و موجب برهم زدن قراردادها می‌شود.

به هرحال قیمت مرغ که بدون دلیل به کیلویی 6500 تومان افزایش یافته بود در مدت کمتر از  10 روز دوباره به قیمت 5900تومان کاهش یافت اما این شرایط زودگذر برنامه صادراتی را به هم زد زیرا مسئولان آسان‌ترین و راحت‌ترین مسیر را انتخاب کردند بدون اینکه به راه‌حل منطقی آن فکر کنند.