hen.jpg

استفاده از فرآورده هاي خام دامي سالم و بهداشتي در تهيه نذورات

چاپ

خبرگزاري اياناalt
همزمان با اجراي طرح تشديد نظارت بهداشتي دامپزشكي در دهه آخر ماه صفر و ورود هيئات مذهبي و عزاداري به مشهدالرضا(ع)، اداره كل دامپزشكي استان از كليه خيرين و مسئولين هيئت ها خواست تا در تهيه نذورات از فرآورده هاي خام دامي سالم و بهداشتي استفاده كنند.
به گزارش ایانا رئيس اداره نظارت بر بهداشت عمومي اداره كل دامپزشكي خراسان رضوي با اعلام اين خبر افزود: با توجه به نقشي كه سلامت فرآورده هاي خام دامي در تامين امنيت غذايي جامعه دارد و نيز نذورات گسترده خيرين و استقبال از فرآورده هاي دامي در تهيه نذورات ايام خاص،

بويژه در ماه هاي محرم و صفر، دامپزشكي به عنوان متولي بهداشت و سلامت فرآورده هاي خام دامي، ضمن حضور فعال در اين ايام، به منظور تامين بهداشت و سلامت عزاداران حسيني، علاوه بر برخورد با موارد غيرمجاز كشتار دام در سطح معابر عمومي، كليه مراكز توليد، نگهداري، عرضه و توزيع فرآورده هاي خام دامي نظير؛ آشپزخانه ها، رستوران ها، هتل ها، مراكز عرضه سطح شهر، سردخانه ها، ايستگاه هاي استقبال زائرين پياده، مساجد، تكايا، محل هاي استقرار هيئات مذهبي، موسسات خيريه، زائرسراها، مامورسراها و ... به طور ويژه نظارت خواهد كرد و اكيپ هاي ثابت و سيار دامپزشكي در مشهد و ديگر شهرستان هاي استان در ايام تعطيل مذكور به حال آماده باش خواهند بود.

دكتر جعفر عطارباشي، كشتار غيرمجاز دام، توليد و عرضه فرآورده هاي خام دامي غيربهداشتي و موارد مشابه را از جمله مصاديق تهديد عليه بهداشت عمومي خواند و در اين زمينه به ماده 688 قانون مجازات اسلامي نيز اشاره كرد و گفت: به موجب اين قانون، هر اقدامي كه تهديد عليه بهداشت عمومي شناخته شود ممنوع است و براي مرتكبين آن از سوي مراجع قضايي مجازات در نظر گرفته خواهد شد.

وي، فعال بودن كشتارگاه هاي دام استان در دهه آخر صفر و حضور فعال بازرسين بهداشتي در مراكز ياد شده براي نظارت بر بهداشت فرآورده هاي خام دامي، اطلاع رساني از طريق شوراي مركزي هيئات مذهبي به كليه هيئات براي خودداري از كشتار غيرمجاز دام، بويژه در معابر عمومي را از جمله ديگر مواردي دانست كه اين اداره كل پي گيري آن را همچنان بر عهده خواهد داشت. دكتر عطارباشي از مسئولين هيئات مذهبي نيز خواست تا ضمن رعايت بهداشت در تهيه مواد غذايي، در نگهداري و بكارگيري انواع فرآورده هاي خام دامي بكاررفته در نذورات و پذيرايي عزاداران هيئت ها دقت لازم را داشته باشند.

وي ضمن تاكيد بر مخاطره آميز بودن كشتار دام در معابر و مساجد و تكايا از نظر بهداشتي، از خيرين و مسئولين هيئت‌هاي مذهبي نيز خواسته است تا گوشت مورد نياز خود را طي دهه آخر ماه صفر از كشتارگاه‌ها و مراكز مجاز تحت نظارت دامپزشكي تهيه نموده و جهت انجام كشتار نذري فقط به كشتارگاه‌ها مراجعه نمايند.