soy.jpg

تخم‌مرغ صادراتی به عراق گران‌تر از دیگر کشورها /متوقف شدن صادرات درصورت افزایش قیمت داخلی

چاپ

alt خبرگزاري ايسنا

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار، قیمت تخم‌مرغ صادراتی به عراق را بالاتر از دیگر کشورها عنوان و تاکید کرد: اگر تخم‌مرغ در بازار داخلی بیش از کیلویی 3700 تومان شود، صادرات این محصول متوقف خواهد شد.
سیدفرزاد طلاکش در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که صادرات تخم‌مرغ از بیست‌وپنجم آذرماه آغاز شده است گفت: به دلیل موانع اداری موجود که در حال بررسی است، صادرات این محصول به کندی صورت می‌گیرد.

به گفته‌ی وی براساس تعیین ضوابط کارگروه تعامل و تعادل تولید و مصرف مرغ و تخم‌مرغ ماهانه 7500 تن تخم‌مرغ می‌تواند صادر شود البته در صورتی که قیمت این محصول در بازار داخلی از نرخ مصوب افزایش یابد، صادرات متوقف خواهد شد لذا ممکن است صادرات حتی از 7500 تن هم کمتر باشد. اما در شرایطی که صادرات بر قیمت تخم‌مرغ داخلی تاثیری نداشته و مازاد باشد، می‌توان بیشإتر از 7500 تن هم صادر کرد.

طلاکش خاطر نشان کرد: قیمت حداکثری بازار مصرف هر کیلوگرم تخم‌مرغ 3700 تومان تعیین شده که اکنون این محصول در مرغداری کیلویی 2600 تومان و در بازار مصرف شانه‌ای 7000 تومان عرضه می‌شود.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار، بازار‌های صادراتی تخم‌مرغ را کشور‌های عراق، افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان عنوان کرد و گفت: تخم‌مرغ صادراتی به کشور عراق بالاترین قیمت را دارد چراکه محصول صادراتی به این کشور باید شناسنامه‌دار بوده و بسته‌بندی خاصی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: البته با توجه به این‌که ترکیه و عربستان رقبای ایران در بازار صادراتی تخم‌مرغ عراق هستند، باید قیمت تخم‌مرغ صادراتی ایران قابل رقابت با دو کشور صادر‌کننده‌ی مذکور باشد.