hen.jpg

افت قیمت تخم‌مرغ و هشدار مرغداران نسبت به کاهش تولید

چاپ

خبرگزاري ايسناalt

 دبیر کانون سراسری انجمن‌های پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار از روند کاهشی قیمت تخم‌مرغ و انباشت این محصول در انبارها خبر داد و گفت: هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری به 2200 تومان کاهش یافته درصورتی که هزینه تمام شده این محصول طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی کیلویی 2800 تومان است.
سیدفرزاد طلاکش - در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: در پی اعمال تعرفه 40 درصدی صادرات تخم‌مرغ و همچنین کاهش مصرف این محصول در ایام ماه محرم، قیمت تخم‌مرغ روند نزولی گرفته و به کیلویی 2200 تومان که 700 تومان زیر قیمت تمام شده است کاهش یافته و با توجه به کاهش صادرات و مصرف داخلی در انبارها انباشت شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این شرایط باعث زیان تولیدکنندگان شده اغلب مرغداران داوطلب حذف گله‌های پیر هستند که در این صورت به زودی با کاهش تولید و افزایش قیمت مواجه خواهیم شد.

طلاکش اظهار کرد: طی نامه‌ای این شرایط به وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و رییس سازمان توسعه تجارت اعلام شده و خواستار رسیدگی شده‌ایم.

وی گفت: صنعت تولید تخم‌مرغ کشور به دلیل مازاد تولید و عدم حذف به موقع تعرفه‌ی صادراتی طی پنج ماه اول سال متحمل حدود 345 میلیارد تومان خسارت ناشی از فروش زیر قیمت تمام شده تخم‌مرغ شده که یکی از راهکار‌های جبران این خسارت، برقراری یک روند پایدار برای صادرات تخم‌مرغ بود که خوشبختانه طی 20 سال گذشته سال جاری اولین سالی است که با حضوری کارآمد و موثر جایگاه تخم‌مرغ ایران در بازار صادراتی به ویژه در کشور عراق در مقابل کشور‌های پرسابقه‌ای مثل ترکیه، عربستان و اوکراین جذابیت ویژه یافته و روند اعتماد‌سازی در کشور‌های عراق و افغانستان به مسیر مناسبی هدایت شد.

او با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری درباره ممنوعیت صادراتی تخم مرغ بدون همفکری با ارگانهای مربوطه انجام شده، گفت: به محض اعلام بخشنامه‌ی ممنوعیت صادراتی قیمت تخم‌مرغ، در داخل افت کرد و این روند تا رسیدن قیمت به حد زیان‌دهی و خسارت مجدد مرغداران ادامه خواهد یافت که پیامد آن حذف گله‌های موجود و در نتیجه کاهش تولید طی ماه‌های آینده و از سوی دیگر ورشکستگی قطعی برخی از مرغداران فاقد نقدینگی است.

وی گفت: بنابر ابلاغ بسیار فوری این بخشنامه بدون ارائه‌ی هرگونه مهلتی که در هیچ مملکتی رایج نیست، تخم‌مرغ‌های آماده صادرات که پیش‌فروش شده در گمرکات متوقف و این محصول فاسد‌شدنی که حاوی شناسنامه با تاریخ تولید میلادی و مشخصات مشتری است، بلاتکلیف شد که خسارت به کارگاه‌های شناسنامه‌دار و بسته‌بندی‌ وارد می‌شود.

طلاکش اظهار کرد: علیرغم اینکه قیمت تخم‌مرغ در کشور‌های عراق و افغانستان بالاست در پی این تصمیم، قیمت این محصول در این کشورها به شدت افت کرد.

به اعتقاد وی با توجه به اینکه جذابیت برای خروج تخم‌مرغ از کشور وجود دارد ممنوعیت یا عوارض صادراتی پیامدهایی از قبیل خروج قاچاقی تخم‌مرغ از کشور را در برخواهد داشت که عمده سود حاصل از این قاچاق به جیب واسطه‌های عراقی و افغانی و ... وارد می‌شود و ارزی هم وارد کشور نمی‌شود. از سوی دیگر بی‌اعتمادی در بازار عراق و افغانستان به بازار صادراتی ایران را دربرخواهد داشت و تمام زحماتی که برای جایگزینی ایران در جایگاه هند و ترکیه کشیده شده از بین می‌رود.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار تصریح کرد: تعیین تعرفه 40 درصدی صادرات تخم‌مرغ که پس از رفع ممنوعیت صورت گرفته کارشناسی نیست و با توجه به اینکه مبنای تعیین نرخ تعرفه صادرات تخم‌مرغ بر این است که صنعت مرغ تخم‌گذار چقدر از ارز مرجع استفاده کرده برآورد‌های انجام شده حاکی از غیرمنطقی بودن نرخ 40 درصدی داشته و میزان این تعرفه حداکثر باید 20 درصد باشد نه بیشتر.

وی سهم ارز مرجع در خوراک طیور را حداکثر 30 درصد عنوان و اظهار کرد: در صورتی که علی‌رغم اختصاص ارز مرجع به وارد‌کنندگان، مرغداران خوراک طیور را از بازار آزاد تهیه کرده‌اند و وارد‌کنندگان نهاده‌ها را به نرخ ارز مرجع به آن‌ها نفروخته‌اند.

طلاکش افزود: از سوی دیگر درحالیکه مرغداران و وزیر جهاد کشاورزی خواستار پرداخت مشوق‌ صادراتی برای جلوگیری از انباشتگی مازاد تولید تخم‌مرغ بودند عوارض بر صادرات درنظر گرفته شده که این شرایط باعث می‌شود در ماه‌های آینده با کمبود تولید و زیان بیشتر تولید‌کنندگان روبه‌رو شویم.

وی گفت: صادرات تخم‌مرغ صرفا به منظور تعدیل بازار صورت می‌گیرد و فقط به عنوان یک منبع درآمد ارزی تلقی نمی‌شود لذا در زمان مازاد تولید که کشور در سال جاری با 100 هزار تن مازاد روبه‌رو است عدم صادرات آسیب جدی را به نرخ فروش تخم‌مرغ در مرغداری وارد کرده است.