hen.jpg

واردات دام زنده منطقی نیست

چاپ

خبرگزاری مجلس شورای اسلامیalt

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در واکنش به واردات دام زنده به کشور و به مناسبت عید قربان، گفت: با توجه به اینکه ظرفیت های خوبی در زمینه تولید دام زنده در کشور وجود دارد، واردات این محصول به صلاح نبوده و منطقی نیست.

عباس رجایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، افزود: براساس ماده ۱۶ قانون بهره وری محصولات کشاورزی و دامی، تشخیص ضرورت 

واردات هرگونه محصولات کشاورزی و دامی بر عهده وزیر جهاد کشاورزی است که در این زمینه باید حساسیت های لازم در نظر گرفته شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به ظرفیت های مناسبی که در زمینه تولید گوشت قرمز و دام زنده در کشور وجود دارد، بنابراین واردات این محصول به ضرر تولید ملی بوده و خسارت های جبران ناپذیری را هم از لحاظ بهداشتی و هم از نظر اقتصادی به کشور وارد می کند.

وی اظهارداشت: به طور کلی و در شرایط موجود اقتصادی کشور مخالف واردات دام زنده به کشور هستیم، اما اگر وارداتی نیز انجام می شود باید با رعایت ظوابط قرنطینه ای بوده و موارد بهداشتی آن توسط سازمان دامپزشکی کشور تأیید شود، در غیراینصورت نه تنها کمکی به کاهش قیمت ها در بازار نمی کنند، بلکه لطمات جبران ناپذیری را بر پیکره تولید دام کشور در آینده وارد خواهد کرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید در اینگونه واردات دقت نظر داشته و برنامه ریزی برای تولید محصولات داخلی را جهت حمایت از کار و سرمایه ایرانی اتخاذ کند.

این نماینده مجلس نهم، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال جاری قیمت گوشت قرمز به بالاترین حد خود طی سال های اخیر رسیده، واردات گوشت قرمز و دام زنده توجیه اقتصادی ندارد.

رجایی افزود: عدم اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه ها کشاورزان و دامداران را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است که این مشکلات زمینه نابودی کشاورزی و دامپروری را در کشور فراهم کرده است.

 نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس در ادامه اظهارداشت: در حال حاضر قیمت مواد پروتئینی و گوشت قرمز و مرغ در بازار افزایش بی سابقه ای دارد که اقدام وزارت جهاد کشاورزی در خصوص آزادسازی واردات این نوع محصولات جهت تنظیم بازار صورت گرفته و باید در کوتاه مدت متوقف شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان یادآور شد: در بحث تولید کنجاله سویا با مشکلاتی روبرو هستیم که با توجه به وضع موجود اقتصادی و نیز بی ثباتی در قیمت ها نمی توانیم به تولید داخل اکتفا کنیم، بلکه باید واردات به صورت مقطعی انجام شود، البته منوط بر اینکه برنامه ریزی برای تولید داخل نیز هم راستا با واردات از سوی دولت اتخاذ شود.