chick.jpg

ریشه مشکلات کشاورزی در بخش بازرگانی است

چاپ

alt خبرگزاري ايسنا

با توجه به اینکه ریشه مشکلات کشاورزی در بخش بازرگانی است و نبود هماهنگی بین تولید و بازار بزرگترین معضل بخش کشاورزی شده و این بخش را از حالت اقتصادی خارج کرده، ساماندهی بازار محصولات کشاورزی ضروری است.
علیرضا بزرگی عضو شورای کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: به دلیل نوسانات نرخ ارز، مشکلات سرمایه‌گذاری و بازار نامناسب محصولات کشاورزی تولید‌کننده متضرر می‌شود و مصرف‌کننده نیز از قیمت‌ها راضی نیست.

وی یکی از مشکلات بخش کشاورزی را اقتصادی ‌نبودن این بخش عنوان و تصریح کرد: علی‌رغم این‌که کشاورزی یکی از ارکان اقتصادی در کشور بوده در حال حاضر این مجموعه از اقتصاد، کاملا معیشتی است و به علت اقتصادی‌نبودن و بازار‌ محور نبودن تولیدات این بخش نمی‌توان به اهداف چشم‌انداز نظام دست یافت.

بزرگی اظهار کرد: حلقه پس از تولید و بازار ساختارهای لازم را ندارد و تولید براساس بازار انجام نمی‌شود، لذا هم مصرف‌کننده و هم تولید‌کننده از این شرایط متضرر می‌شوند و رشد اقتصادی در نظر گرفته شده برای بخش کشاورزی به دلیل نداشتن بازار مناسب محقق نمی‌شود.

این تولیدکننده قاچاق کالا، صادرات و واردات محصولات کشاوزی را یکی از مشکلات مهم بازار این بخش برشمرد و گفت: برای حل مسائل بازار بخش کشاورزی باید قوانین موجود اصلاح شود.

وی گفت: در برخی از موارد قوانین مشکلی ندارد اما هماهنگی لازم بین دستگاه‌های متولی موجود نیست که نبود هماهنگی میان تولید و بازار بزرگترین معضل بخش کشاورزی است و این بخش را از حالت اقتصادی خارج کرده است.

بزرگی با تاکید بر آموزش‌های لازم برای کشت، برداشت، بسته‌بندی و بازاریابی و ... به تولید‌کنندگان اظهار کرد: تولید‌کنندگان بخش کشاورزی تشنه آموزش هستند تا بتوانند براساس نیاز‌های روز و بازار مصرف تولید کنند، اما در حال حاضر کشاورزان دیمی و تجربی کشت می‌کنند.

این کارشناس بخش کشاورزی تصریح کرد: علی‌رغم این‌که تخلفات زیادی در بخش کشاورزی در قالب رانت، انحصار و دورزدن قوانین صورت می‌گیرد و همگان بر این تخلفات اذعان دارند هیچ‌گونه بررسی و برخوردی از سوی دستگاه‌های مربوطه صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: این شرایط باعث نابسامانی بازار محصولات کشاورزی شده و تا این مسائل حل نشود بخش کشاورزی هم‌چنان معیشتی خواهد ماند و به رشد اقتصادی نمی‌رسد.

بزرگی تصویب طرح انتزاع وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت را یکی از عوامل بسیار مهم و تعیین‌کننده در حل مشکلات بازار محصولات کشاورزی دانست و گفت: با توجه به این‌که ریشه مشکلات بخش کشاورزی در بخش بازرگانی است، باید در زمینه‌ بازار این محصولات رسیدگی شود و ساماندهی بازار این بخش ضروری است.