wheat.jpg

40 هزار رأس دام بهداشتی در تهران عرضه می‌شود

چاپ

خبرگزاري اياناalt
مردم برای انجام نذورات خود از خرید دام از مراکز غیرمجاز خودداری کنند، چرا که به‌علت نبود نظارت‌های دقیق بهداشتی در این مراکز ممکن است دام‌ها آلوده به برخی بیماری‌ها نظیر تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو باشند و مخاطراتی را برای آنان ایجاد کند.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب در مورد برنامه‌های سازمان دامپزشکی به‌مناسبت روز عرفه و عید سعید قربان گفت: تا جایی که مقدور است، مردم از خرید دام‌های فاقد شناسنامه از دست‌فروش‌ها و دلال‌ها خودداری کنند.

دکتر محسن مشکات درباره برنامه‌های سازمان دامپزشکی به مناسبت روز عرفه و عید سعید قربان در استان تهران افزود: در سال گذشته 27 هزار دام در سال 90 در تهران عرضه شد که حدود 21 هزار رأس آن توسط مردم خریداری و حدود 11 هزار رأس دام در مراکز مجاز و کشتارگاه‌ها ذبح و مابقی توسط خود مردم کشتار شد.

وی خاطرنشان کرد: 40 هزار رأس دام سالم در سطح استان تهران در 22 جایگاه عرضه در کنار میدان تره‌بار و مراکز مجاز به‌صورت بهداشتی عرضه می‌شود.

مشکات ادامه داد: در سال 90 به‌منظور تشدید نظارت سازمان دامپزشکی کشور 878 اکیپ نظارتی ثابت و 899 اکیپ نظارتی سیار متشکل از 955 دامپزشک و یک‌هزار و 753 بازرس بهداشت گوشت و همچنین 484 نظار شرعی در سطح کشور بر کشتار دام‌های عرضه شده در عید قربان نظارت داشتند.

وی همچنین اظهار داشت: ویروس تب کریمه کنگو در مدت یک هفته در بدن دام فعال است و اگر در این مدت کشتار انجام شود، مخاطرات جدی برای مردم ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول در پایان تأکید کرد: کنه عامل اصلی تب کریمه کنگو است و به‌علت قابل مشاهده بودن کنه روی بدن دام، مردم در هنگام خرید نسبت به وجود کنه در نقاط کم‌مو و کم‌پشم، کشاله ران و اطراف پستان دام حساس باشند.