soy.jpg

زراعت ارگانیک پنبه و چالش‌های پیش روی آن

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

یک عضو هيات علمي دانشكده كشاورزي دانشگاه رازي كرمانشاه معتقد است: زراعت ارگانیک پنبه براي تولید محصول سالم و پاک اهمیت زیادی دارد.

دکتر محمود خرمی وفا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با اشاره به لزوم توجه به کشت ارگانیک پنبه، اظهار كرد: 

منظور از زراعت ارگانیک پنبه، تلاش براي تولید پنبه پاک است زیرا با توجه به این‌که پنبه در صنایع آرایشی و بهداشتی به عنوان ناپاک ترین و آلوده ترین محصول کشاورزی جهان مطرح است، توجه به این مقوله مهم است.

 

وی با اشاره به اینکه کشور ترکیه اولین کشور فعال در زمینه کشت ارگانیک پنبه بوده است، تصریح کرد: این کشور یکی از اولین تولیدکنندگان پنبه ارگانیک در سراسر دنیا است این در حالی است که کشور ما با توجه به شرایط اقلیمی و موقعیت‌ موجودش می‌تواند بسیار بهتر از کشوری مانند ترکیه در این عرصه پیشگام باشد.

 

خرمی وفا با تاکید بر این‌که در حال حاضر 22 کشور دنیا زراعت ارگانیک پنبه را مورد توجه قرار داده‌اند، بيان كرد: به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده که کشور ما نیز در این زمینه پیشرفت کند.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان این که زراعت ارگانیک پنبه کاری آسان نیست و در این زمینه با چالش‌های فراوان مواجه خواهیم بود، تصریح کرد: کاهش بازده تولید در سال‌های گذار از جمله مسائلی است که کشت ارگانیک پنبه را با مشکل مواجه می‌کند به این معنا که در طول دوره گذار که به طور متوسط 5-3 سال طول می‌کشد میزان عملکرد کاهش معنا داری خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: آزمایش‌ها نشان داده‌اند که پنبه جزء معدود محصولاتی است که میزان عملکرد کشت ارگانیک آن پس از طی دوره گذار به میزان عملکرد تولید در زمان کشت غیرارگانیک می‌رسد، به این معنا که کشاورز پس از طی دوره گذار به عملکرد دلخواه خود خواهد رسید.

 

خرمی وفا دوره گذار را مدتی دانست که فاصله بین کشت ارگانیک و غیرارگانیک است.

 

وی، موضوع تناوب را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی کشت ارگانیک پنبه دانست و گفت: در کشت ارگانیک پنبه باید تناوب رعایت شود به این معنا که محصول دوم هم باید به صورت کشت ارگانیک باشد. باید توجه داشت که نهاده‌های شیمیایی سریع، موثر و قاطع عمل می‌کنند و این در حالی است که جایگزینی این نهاده‌ها با یک نهاده طبیعی که چنین اثراتی داشته باشد هنوز عملیاتی نشده است.

 

وی ادامه داد: تولید محصولات ارگانیک نیازمند اخذ مجوز و گواهینامه معتبر است و این امر هزینه بر است و نیازمند مساعدت دولت است.