hen.jpg

دامداران به جاي توليد وارد بازار دلالي علوفه مي‌شوند!

چاپ

alt خبرگزاري ايسنا

در حالي كه طبق مصوبه سازمان حمايت قيمت محصولات لبني 22 تا 33 درصد افزايش يافته و حتي مغازه‌داران هم 15 درصد از فروش محصولات لبني سود مي‌برند، سودي از محل توليد براي دامداران لحاظ نشده و براساس اين مصوبه آنها بايد با فروش علوفه مازادي كه ارزان قيمت در اختيارشان قرار مي‌گيرد، سود توليد شيرخام را تامين كنند."
محمود تاجيك ـ عضو انجمن صنفي گاوداران استان تهران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: طبق مصوبه وزارت تجارت قيمت محصولات لبني 22 تا 33 درصد افزايش يافته در حالي كه دامداران شير خام را زير قيمت تمام شده مي‌فروشند و ميزان سودي براي آنها لحاظ نشده است.

وي تصريح كرد:‌ مسوولان در اين مصوبه سود دامداران را به جاي توليد، در بخش دلالي در نظر گرفته‌اند چرا كه براساس اين مصوبه دامداران بايد با فروش علوفه مازادي كه ارزان قيمت در اختيارشان قرار مي‌گيرد، سود توليد شير خام را تامين كنند.

تاجيك با ابراز تاسف از اينكه دامداران به جاي دامپروري و توليد بايد به فروش علوفه و بازار دلالي روي آورند اظهار كرد: علوفه‌هاي تخصيصي براي توليد هر كيلوگرم شير خام از نظر ميزان غير كارشناسي است چرا كه به طور مثال دامداري كه ماهانه 300 تن شير خام توليد مي‌كند نهايتا 20 تن كنجاله سويا نياز دارد در صورتي كه 57 تن از اين نهاده در اختيار دامدار قرار مي‌گيرد كه دامدار بايد از فروش علوفه مازاد در بازار آزاد، مابه التفاوت آن را به عنوان سود دامداري لحاظ و هزينه‌هاي تمام شده را پوشش دهد.

اين عضو انجمن صنفي گاوداران استان تهران گفت: هر كيلو سوياي ارزان قيمت كه وزارت تجارت در اختيار دامداران قرار مي‌دهد 930 تومان و در بازار آزاد 1100 تومان است.

تاجيك قيمت تمام شده هر كيلوگرم شيرخام با استفده از علوفه ارزان در دامداري را بدون سود 936 تومان عنوان كرد و خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه شير خام ممتاز (3.2 درصد چربي و 100 هزار بار ميكروبي) تا 900 تومان قيمت‌گذاري شده و 30 تومان هزينه حمل ونقل تا كارخانه براي آن در نظر گرفته شده است.

اين عضو انجمن صنفي گاوداران استان تهران تصريح كرد:‌ كارخانه‌داران در همه جاي كشور 15 درصد سود فروش محصولات را براي مغازه‌داران و سوپرماركت‌ها در نظر مي‌گيرند. به طوري كه شير پاستوريزه 1100 توماني 150 تومان سود براي مغازه‌دار دارد اما براي دامدار از توليد اين محصول سودي لحاظ نشده و دامدارن بايد وارد بازار دلالي علوفه شوند تا هزينه‌ و سودشان را تامين كنند.

به گفته وي 936 تومان هزينه تمام شده شير خام مشروط به تامين علوفه ارزان قيمت است كه البته تاكنون تامين نشده است و چنانكه دامداران همچون شرايط فعلي با علوفه آزاد شير خام توليد كنند اين محصول كيلويي 1022 تومان قيمت تمام شده دارد و 1100 تومان در بازار آزاد فروخته مي‌شود.

تاجيك تصريح كرد: اين شرايط باعث كاهش توليد شير خام و ورود دامداران به بازار دلالي مي شود.

اين دامدار با بيان اين‌كه بازار علوفه دچار دلال بازي شده است، اظهار كرد: مسوولان بايد در زمينه علوفه كه بزرگترين مشكل دامداران است اقدام كنند و از نوسان قيمت اين نهاده‌ها را جلوگيري كنند.