wheat.jpg

قطعه‌بندي مرغ در مغازه‌ها مورد تاييد دامپزشكي نيست

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

رييس سازمان دامپزشكي كشور اعلام كرد: با توجه به امكان آلودگي گوشت مرغ حين قطعه‌بندي در مراكز فروش و فروشگاه‌ها، اين اقدام مورد تاييد سازمان دامپزشكي نيست.

به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محسن دستور امروز به مناسبت آغاز هفته دامپزشكي در جمع خبرنگاران از افزايش 20 

درصدي صادرات داروهاي دامپزشكي طي نيمه‌ي اول امسال خبر داد و گفت: اگر مشكلات تامين مواد اوليه داروهاي دامپزشكي برطرف شود علاوه بر تامين نياز داخل، صادرات هم خواهيم داشت و اين امر منوط به تقويت تسهيلات و تامين مواد اوليه‌ي صنعت دارو است.

 

وي با بيان اين‌كه بيش از 95 درصد نياز داروهاي دامپزشكي در داخل توليد مي‌شود، گفت: سال گذشته بيش از 110 ميليون يورو براي واردات واكسن و داروهاي دامپزشكي هزينه شد.

 

به گفته‌ي رييس سازمان دامپزشكي كشور 60 درصد از واكسن مورد نياز كشور در داخل توليد مي‌شود و 40 درصد از نياز داخلي بايد از طريق واردات تامين شود.

 

دستور تاكيد كرد: با توجه به اين‌كه اكثر داروهاي دامپزشكي با ارز دولتي وارد مي‌شوند، افزايش چنداني در قيمت داروهاي دامپزشكي نخواهيم داشت.

 

وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر علي‌رغم مشكلات براي واردات، اغلب داروهاي مورد نياز در بخش دامپزشكي در داروخانه موجود است و مشكلي در تامين و مصرف داروهاي وارداتي نداريم.

 

او با بيان اين‌كه طبق برنامه‌ي پنجم توسعه بايد سالانه 20 واحد كشتارگاه دام و طيور در كشور به بهره‌برداري برسد، گفت: در حال حاضر 218 كشتارگاه صنعتي طيور در كشور فعال بوده و 84 كشتارگاه صنعتي در اين بخش نيز در حال تاسيس هستند و كشتارگاه سنتي طيور ديگر وجود ندارند.

 

رييس سازمان دامپزشكي كشور گفت: 750 كشتارگاه سنتي دام در كشور وجود داشته كه اكنون به 290 كشتارگاه كاهش يافته است.

 

به گفته‌ي دستور در حال حاضر 346 كشتارگاه سنتي و صنعتي دام در كشور فعال هستند كه 290 باب از اين تعداد سنتي و بقيه صنعتي هستند، هم‌چنين 56 كشتارگاه صنعتي در حال بهره‌برداري است.

 

رييس سازمان دامپزشكي كشور خاطر نشان كرد: پس از بروز زلزله در آذربايجان شرقي كميته‌ي مديريت بحران در اين خصوص تشكيل شد و 12 تن داروهاي دامپزشكي در اختيار دام‌هاي اين استان قرار گرفته و هم‌چنين واكسيناسيون‌هايي از قبيل هاري و شاربن انجام شده است.

 

دستور يادآور شد: سال گذشته براساس بازرسي‌هاي انجام شده در دو ميليون و 600 هزار مركز عرضه‌ي محصولات خام دامي بيش از 9 هزار مورد پرونده تخلف تشكيل و رسيدگي شده است.