chick.jpg

مردم از خرید و مصرف شیرفله ای خودداری کنند

چاپ

خبرگزاری ایرناalt

 معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشو به منظور پیشگیری از بروز بیماری هایی همچون تب مالت توصیه کرد: مردم از خرید و مصرف شیر به صورت سنتی و فله ای خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ˈمحسن مشکاةˈ روز شنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته دامپزشکی اظهارکرد: سازمان دامپزشکی در سال های گذشته برای 

ارتقا سلامت جامعه و بهبود وضعیت تولید اقدامات مناسبی در مورد ایجاد صنایع فرآوری شیر پاستوریزه در کشور انجام داده است.

 

وی گفت: هم اکنون کشور در زمینه ایجاد کارخانجات صنایع فرآوری لبنی و تولید شیر پاستوریزه از وضعیت مطلوبی برخوردار است بنابراین با افزایش مصرف شیر فله ای و سنتی به عقب بازگردد.

 

مشکاة تاکید کرد: 99 درصد محصولات لبنی برپایه شیرخام تولید می شود بنابراین خطر بروز بیماری هایی همچون تب مالت وجود دارد.

 

معاون سازمان دامپزشکی اظهارداشت: طبق آمارها، در سال 68، 90 هزار نفر در اثر مصرف شیر فله ای مبتلا به بیماری تب مالت شدند که با تولید شیر پاستوریزه طی سال های اخیرا این بیماری کاهش یافته است.

 

وی تصریح کرد: براساس آمار سال 90، تعداد مبتلایان به بیماری تب مالت به 14 هزار نفر رسیده که نسبت به سال 68 کاهش داشته اما وجود این تعداد مبتلا نیز به مصرف کنندگان شیرخام و صنایع لبنی سنتی تعلق دارد.

 

** 84 کشتارگاه صنعتی طیور راه اندازی می شود

 

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی درباره کشتارگاه های طیور گفت: در بخش طیور 218 کشتارگاه صنعتی وجود دارد که 84 باب کشتارگاه نیز در این بخش در دست تاسیس است.

 

مشکاة تاکید کرد: قطعه بندی و بسته بندی مرغ در فروشگاه های عرضه مواد پروتئینی بدون برچسب و مهر، مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور نیست.

 

وی افزود: به طور دائم امکان ضدعفونی محل قطعه بندی مرغ در مراکز عرضه وجود ندارد بنابراین احتمال بروز آلودگی و انتقال آن به انسان افزایش می یابد.

 

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی درباره کشتارگاه های دام نیز گفت: به دلیل قدمت کشتارگاه های دام، تاکنون 460 واحد کشتارگاه سنتی دام تعطیل شده و در زمان حاضر نیز 56 کشتارگاه صنعتی دام در حال بهره برداری است.

 

وی مجموع کشتارگاه های سنتی کشور را 750 واحد دانست و اظهارداشت: 290 واحد کشتارگاه سنتی در سطح کشور تعطیل شده است.

 

** تجهیز کشتارگاه های کشور به سرخانه صفر درجه

 

معاون بهداشتی و پیشگیری تصریح کرد: سازمان دامپزشکی از سال گذشته تجهیز کشتارگاه های کشور به سرخانه صفر درجه را در دستور کار خو قرار داده است.

 

وی ادامه داد: با تجهیز تمامی کشتارگاه های کشور به سردخانه صفر درجه، دام پس از کشتار به طور مستقیم برای مدت زمان حداقل 24 ساعت وارد سردخانه کشتارگاه می شود که با اجرای این طرح به طور قطع محصول سالم تری به دست مصرف کنندگان می رسد.

 

این مقام مسئول درباره اقدامات سازمان دامپزشکی در زلزله آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون عملات ویژه ای از جمله خروج دام از زیر آوار، ضدعفونی دام، ضد عفونی واحدهای دامی باقیمانده و تزریق واکسن و دارو در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی انجام شده است.

 

مشکاة افزود: به دلیل جلوگیری از بروز بیماری هاری و شاربون در منطق زلزله زده آذربایجان شرقی، تمامی دام های منطقه تحت پوشش عملیات واکسیناسیون قرار گرفتند.

 

وی اظهارکرد: در این راستا 12 تن ماده ضدعفونی کننده، آنتی بیوتیک، مکمل های دارویی و غیره در بین دام های مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی توزیع شد.