corn.jpg

کشور نیازی به واردات مرغ ندارد/لزوم اصلاح قرارداد ذخیره‌سازی مرغ

چاپ

خبرگزاري مهرalt

رشت - خبرگزاری مهر: عضو هیئت مدیره سراسری مرغداران کشور گفت: میزان تولید مرغ در کشور بیش از نیاز است و در صورت برنامه ریزی مناسب و مدیریت اصولی بر تنظیم بازار صادرات 20 درصدی مرغ به خارج از کشور هم به آسانی امکان پذیر است.

عضو هیئت مدیره سراسری مرغداران کشور ضمن اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ظرفیت های بسیار مناسبی برای تولید و افزایش مرغ در کشور وجود دارد اما به درستی شناسایی و استفاده نمی شود.

 حبیب اسدالله نژاد اظهارداشت: تولید مرغ در کشور خطی اما مصرف آن تابع شرایط زمانی است و بیشتر افزایش حجم تقاضا در برخی از مقاطع مانند اعیاد، ماه مبارک رمضان یا محرم باعث ایجاد ضرورت در تزریق مرغ منجمد با هدف کنترل بازار می شود.

وی با اشاره به وضع فعلی تولید و مقایسه آن با دو ماه گذشته اعلام کرد: در دو ماه گذشته به دلایل متعدد تولید مرغ کاهش یافته بود و ذخیره سازی مناسبی هم همراه با افزایش تقاضا وجود نداشت بر این اساس در کنار شیطنت برخی از سودجویان غیرمرتبط با تولید، حباب قیمتی درمورد مرغ ایجاد شد اما اکنون با عادی شدن شرایط موضوع برعکس شده و تولید به قدری است که امکان فروش آن حتی 400 تا 500 تومان زیر قیمت تمام شده هم وجود دارد.

عضو هیئت مدیره سراسری مرغداران کشور گفت: شرکت پشتیبانی امور دام در این شرایط باید مرغ مازاد بازار را برای ذخیره سازی و انجماد جمع آوری کند اما متاسفانه شرایطی را پیش روی تولید کنندگان قرارداده که در عملا رقابتی برای مشارکت در اجرای طرح وجود ندارد.

لزوم اصلاح قرارداد ذخیره‌سازی مرغ از سوی  شرکت پشتیبانی امور دام

وی ادامه داد: ناظران شرکت پشتیبانی امور دام بر تمامی فرآیند ذخیره سازی و انجماد نظارت دارند و مرغهای تولیدی و منجمد شده باید دارای آزمایشات لازم و تائیدیه دامپزشکی از نظر کمی، کیفی و بهداشتی باشند اما در قرارداد پیشنهادی از سوی این شرکت مسئولیت بروز هرگونه مشکل و آلودگی تا زمان مصرف و توزیع آن برعهده مرغدار یا تشکل نهاده شده است.

اسدالله نژاد با بیان اینکه تحویل مرغ حداکثر بعد از 15 روز پس از انجماد صورت می گیرد، افزود: مرغدار هیچگونه نظارت و کنترلی بر مرغهای فروخته شده به شرکت پشتیبانی دام را ندارد و اصلا نمی داند مرغ چگونه حمل و در کجا و به چه صورتی نگهداری می شود و فرآیند، زمان و مکان توزیع آن چگونه و با چه اهرمی صورت می گیرد.

 وی اظهار داشت: براساس قرارداد ایجاد شده نظر شرکت پشتیبانی دام را در مورد تمام مفاد آن قاطع و لازم الاجرا تلقی و حق هرگونه اعتراض را از سوی مرغدار سلب می کند.

عضو هیئت مدیره سراسری مرغداران کشور با بیان اینکه قیمت تمام شده هر کیلو مرغ در حال حاضر بیش ازسه هزار و 500 تومان است، گفت: با لحاظ استانداردها و هزینه ها در طرح، قیمت هرکیلو مرغ زنده به موجب این قرارداد حدود سه هزار و 100 تومان است که غیرکارشناسی است.

 وی همچنین یاد آور شد: با توجه به پیش بینی تهاتر با نهاده در قرارداد، در صورت اجرای بند اخیر و اصلاح و حذف مسئولیت مرغدار پس از تحویل مرغ سالم قابلیت اجرا دارد که موارد منعکس شده و انتظار می رود هرچه سریعتر اصلاح و برای اجرا ابلاغ شود تا ذخیره سازی مناسبی با استفاده از تولد داخلی و شرایط موجود صورت گیرد.