hen.jpg

کاهش تولید پنبه به یک هفتم طی 35 سال/ دولت به داد پنبه‌کاران برسد

چاپ

خبرگزاری فارسalt

رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه و دانه‌های روغنی کشور گفت: کشور سالانه 100 هزار تن پنبه وارد می‌کند و تمایل کشاورزان به کشت این محصول به دلیل عدم حمایت‌های دولت کمتر شده است.

علی مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه برداشت پنبه از مناطق مغان، سرخس و خراسان به پایان رسیده و در گرگان هم آغاز 

شده است گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود تولید پنبه 50 الی 60 هزار تن باشد.

 

رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه و دانه‌های روغنی کشور با بیان اینکه نیاز کشور به پنبه محلوج حدود 170 هزار تن است گفت: حدود 100هزار تن سالانه از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و بخشی هم از ترکمنستان وارد می‌شود.

 

وی افزود: عدم حمایت‌ها از محصول استراتژیک پنبه طی سال‌های گذشته باعث عدم افزایش تولید و نگرانی از کاهش تولید شده است.

 

مظفری گفت: در حالی که پنبه در سال‌های 1354 تولید 340 هزار تنی داشت در حال حاضر به یک هفتم کاهش یافته است.

 

وی افزود: هزینه تولید پنبه به دلیل کشت در قطعات کوچکتر و نیاز به کارگر زیاد، بالا بوده و به دلیل عدم حمایت‌های دولت به ویژه در مورد خرید‌های تضمینی کشاورزان تمایلی به کشت این محصول ندارند.

 

مظفری گفت: واردات پنبه با تعرفه 10 درصد نیز انجام می‌شود که در زمان تولید محصول داخلی انگیزه کشاورزان را برای کشت در سال آینده کمتر می‌کند.

 

رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه و دانه‌های روغنی کشور با بیان اینکه این صنعت نیازمند تأمین و حمایت مالی است، گفت: صندوق‌های مادر تخصصی کشاورزی باید نیازهای کشاورزان را تامین کند.

 

رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه و دانه‌های روغنی کشور معتقد است، بخش دلالی و واسطه‌گری باید حذف شود و کارخانه‌ها و تعاونی‌ها مستقیم با کشاورزان قرارداد ببندند.