wheat.jpg

180 ميليارد تومان از صندوق توسعه ملي به کشاورزان پرداخت شد

چاپ

واحد مرکزی خبرalt

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه مهمترین برنامه دولت در بخش کشاورزی توسعه بخش کشاورزی است ، اعلام کرد : 180 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی به طرح توسعه کشاورزی پرداخت شده است. 

به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی ، محمد طالبی گفت: حدود 70 تا 80 درصد از منابع بانک کشاورزی برای پشتیبانی تولیدات موجود و 20 تا 30 درصد 

برای سرمایه‌گذاری جدید و تکمیل سرمایه‌گذاری قبلی است.

وی در باره طرح‌های آب و خاک در بخش کشاورزی گفت: امسال بیش از 500 میلیارد ریال طرح آب و خاک در حدود 500 تا 600 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی اجرا شده است. 

مدیرعامل بانک کشاورزی در باره طرح‌های تولید علوفه دام و طیور به منظور جلوگیری از افزایش قیمت محصولاتی مانند مرغ اعلام کرد : بانک کشاورزی متناسب با برنامه وزارت جهاد کشاورزی

برای افزایش تولید علوفه مانند جو، دانه‌های روغنی و مواد اولیه کارخانه‌های روغن‌ ها همکاری می کند

.

طالبی افزود : بانک کشاورزی ارتباط نزدیکی با شرکت پشتیبانی امور دام دارد و انواع نهاده‌های تولید را در اختیار کشاورزان و دامداران قرار می‌دهد. 

طالبی گفت: بانک کشاورزی برای عملیات ارزی و ریالی در تهیه کود فسفاته و پتاس کشاورزان هم آمادگی دارد که از طریق شرکت خدمات حمایتی کشاورزی انجام می‌دهد و این تسهیلات برای تأمین نقدینگی کود، سم و سایر نهاده‌ها در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. 

رئیس هیئت مدیره بانک کشاورزی با بیان اینکه هم اکنون این بانک با قدرت خوبی در نظام مالی کشور فعالیت دارد ، الحاق این بانک به وزارت جهاد کشاورزی را به نفع سپرده گذاران و کشاورزان ندانست. 

محمد طالبی افزود : بانک کشاورزی به عنوان یک بانک تخصصی در کشور از حمایت وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی برخوردار است. 

وی اظهارداشت: چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرحی دو فوریتی خواستار الحاق بانک کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی شدند که با اجرای این طرح ، فعالیت های بانک کشاورزی تنزل می یابد.

طالبی افزود : این در حالی است که طبق نظر برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار است این بانک با الحاق به وزارت جهاد کشاورزی همچنان به عنوان یک بانک به فعالیت خود ادامه دهد. 

وی تصریح کرد: به طور قطع خروج این بانک از نظام بانکی کشور و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی حتی با عنوان بانک نیز به نفع کشاورزان و بهره برداران نخواهد بود. 

مدیر عامل بانک کشاورزی اظهار داشت: طبق خط مشی بانک کشاورزی، حدود 90 درصد تسهیلات این بانک به حوزه های مختلف بخش کشاورزی و کمتر از 10 درصد تسهیلات به سایر حوزه ها، اختصاص می یابد. 

وی تاکید کرد: همه تسهیلات این بخش بر اساس معرفی بهره برداران از سوی سازمان های وزارت جهاد کشاورزی استان ها پرداخت می شود. 

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: بانک کشاورزی در قالب سیستم بانکی ارتباط محکمی با وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی داشته و تاکنون از حمایت و پشتوانه دولت و نظام بانکی و مالی کشور برخوردار بوده است. 

وی گفت : بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی هرگز معتقد نبودند که با بخش کشاورزی همکاری نداشته باشیم، بلکه در جهت حمایت از بخش کشاورزی کمک های قابل توجهی از این بانک دریافت شده است. 

طالبی تصریح کرد : الحاق بانک کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی ممکن است جذابیت چندانی برای سپرده گذاران این بانک نداشته باشد که این امر بانک کشاورزی را در آینده با مشکلاتی مواجه می سازد. 

وی معتقد است بخش کشاورزی نیازمند حمایت و پشتیبانی سیاست ها و تصمیم گیری های نظام پولی کشور است که با بانک کشاورزی به ریاست مجمع وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی می تواند به فعالیت خود ادامه دهد. 

 

مدیرعامل بانک کشاورزی ابرازامیدواری کرد، مجلس شورای اسلامی با بررسی کارشناسی خود آنچه را که به نفع دولت و بهره برداران بخش کشاورزی است،تحقق بخشد. 

طالبی تصریح کرد: از ابتدای تاسیس بانک کشاورزی در سال 1312 تاکنون منابع مردمی قابل توجهی جذب و به بخش کشاورزی کشور منتقل شده است.

بنا بر این گزارش رئیس کل بانک مرکزی هم با اعلام مخالفت خود با طرح واگذاری بانک تخصصی کشاورزی گفت: هیچ بانک تخصصی نباید از بانک مرکزی جدا شود. 

به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، محمود بهمنی تصریح کرد: همه بانک‌ها باید با نظارت بانک مرکزی فعالیت کنند و هیچ بانک تخصصی نباید از بانک مرکزی جدا شود. 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه ، سهامدار بانک‌های تخصصی ، دولت است، گفت: اگر هر بانک تخصصی بخواهد زیرنظر یک وزارتخانه فعالیت کند، تصمیم های اعمال شده برای آنها متفاوت خواهد بود و این مسئله نتیجه دلخواه برای سیستم بانکی ر

نخواهد داشت. 

وی گفت : بانک‌های تخصصی باید مانند بانک‌های تجاری تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت کنند و تصمیم گیری آنها به صورت مشترک در بانک مرکزی گرفته شود. 

بهمنی اظهار داشت : اگر بانک کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی ملحق شود، در این صورت این امکان وجود دارد که وزارتخانه های دیگر نیز خواستار تفکیک بانک هایی نظیر صنعت و معدن و مسکن باشند.