chick.jpg

رییس سازمان دامپزشکی : تولیدمحصولات پروتئینی مازاد بر مصرف است/ واردات تخم مرغ لازم نیست

چاپ

altرییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: محصولات پروتئینی در کشور مازاد بر نیاز وجود دارد لذا نیازی به واردات محصولاتی مانند تخم مرغ وجود ندارد
 علی رفیعی پور ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران سمنانی به میزبانی یکی از واحدهای تولید داروی دامی سمنان، ضمن اشاره به نوسان شدید قیمت

تخم مرغ در بازار و عوامل نظارتی موثر بر آن، تاکید کرد: در بیشتر حوزه های پروتئینی در کشور مازاد تولید وجود دارد، ولی در صورت کمبود با رعایت ضوابط بهداشتی دامپزشکی، اجازه واردات آن محصول ارایه می شود.
وی یکی دیگر از عوامل موثر در نوسان قیمت تخم مرغ را مقوله عوامل بیماری‌زا مانند آنفولانزای طیور در فصل سرد سال دانست که با شدت و ماندگاری و آسیب بیشتر در دام و طیور شیوع پیدا می کند و در این خصوص تاکید کرد: در این فصل سال سرمایه گذاران بخش طیور می بایست مراقبت های بهداشتی را تشدید کنند.
دان و جوجه ایران به نقل از مهر، رئیس دامپزشکی کشور همچنین دیگر عامل بیماری زا در بین طیور را سرایت از راه کوچ پرندگان یاد کرد و تاکید داشت: در فصل مهاجرت پرندگان آزاد پرواز که همان حوالی اواخر پائیز و اوایل زمستان انجام می شود، عوامل بیماری‌زا به خصوص آنفولانزای پرندگان در بهترین حالت برای سرایت قرار دارند که به پرورش دهندگان طیور توصیه می شود در این حوزه نیز اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند.
رفیعی پور در دیگر بخش سخنان خود ضمن بیان اینکه ۱۸ آزمایشگاه همکار در حوزه دامپزشکی کشور شناسایی شده اند، تاکید کرد: سازمان دامپزشکی طی یک سال گذشته در حال شناسایی این آزمایشگاه ها بوده که بتواند با استفاده از ظرفیت آنها محصولات و داروهای تولیدی را در فضایی علمی، آزمایش کند که خوشبختانه در ۱۸ آزمایشگاه هم اکنون این امکان به وجود آمده است.
وی افزود: پنج واحد دیگر نیز در حال دریافت تاییدیه نهایی در ممیزی دامپزشکی هستند که در نهایت شاهد انجام آزمایش های علمی در خودِ واحدهای تولیدی محصولات دارویی دامی باشیم و فرایند آزمایش در واقع به بهره برداران این حوزه واگذار شود و به عبارت دیگر دامپزشکی تنها نقش نظارتی را داشته باشد و هر از گاهی نمونه هایی را به صورت تصادفی آزمایش کند.
رئیس دامپزشکی کشور گفت: برنامه این سازمان درباره آزمایشگاه های تخصصی نظارتی در حوزه تولید دارو در کشور، برنامه ای مدون و پیش بینی شده است که امیدواریم از سال ۹۷ شاهد اجرای کامل آن باشیم.
رفیعی پور بیان کرد: در اجرای این برنامه به دنبال آن هستیم که هر واحد تولیدی که قابلیت تولید دارو با دانش روز در حوزه دامپزشکی را دارد بتواند آزمایشگاه نظارتی خود را نیز در همان مکان دایر کند و در این بین دامپزشکی تنها نظارت داشته باشد.
وی در دیگر بخش سخنان خود با اشاره به راه اندازی سامانه سمند در اداره کل دامپزشکی استان سمنان به صورت پایلوت، افزود: این سامانه خدمات دارویی دام و طیور را مکانیزه و الکترونیکی می کند.