hen.jpg

نوسان قیمت ارز، عدم گشایش ال سی و افزایش قیمت حمل و نقل بین المللی از دلایل گرانی نهاده ها است

چاپ

altرئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران از افزایش 10 درصدی قیمت نهاده های دامی طی آذرماه گذشته خبر داد و گفت: گرانی نرخ تخم مرغ در بازار ارتباط چندانی با رشد قیمت نهاده های دامی ندارد و شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی علت اصلی افزایش قیمت این محصول است.
مجید موافق قدیری درخصوص علل افزایش نرخ نهاده های دام و طیور و تاثیر آن روی قیمت محصولات پروتئینی

از جمله تخم مرغ افزود: اکنون نهاده های دام و طیور مورد نیاز کشور تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم که منجر به افزایش قیمت این محصولات شود بلکه نبود توازن توزیع مناسب تخم مرغ، سیاست های سیاسی، اقتصادی و پولی بانکی ما روی نوسان قیمت ها و حجم واردات تاثیر بسزایی دارد.
وی اظهار داشت: نوسان قیمت ارز، تخصیص نیافتن به موقع ارز، گشایش نیافتن اعتبار اسنادی (ال سی)شرکت های بازرگانی، افزایش قیمت حمل و نقل بین المللی و افزایش پنج درصدی قیمت های جهانی و اجرای سیاست های انقباضی بانک ها و نرخ تبدیل یورو به دلار (گشایش اعتبار اسنادی ایران براساس یورو اما قیمت های جهانی برحسب دلار محاسبه می شود) از مهمترین دلیل افزایش قیمت نهاده هاست.
به گفته وی، قرار گرفتن تمام این فاکتورها در کنار یکدیگر می تواند منجر به ادامه این افزایش قیمت ها باشد و تا زمانی که سیاست های اقتصادی دولت نسبت به بخش کشاورزی تغییر پیدا نکند، این مشکل حل نخواهد شد.
دان و جوجه ایران به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه به طور میانگین 80 درصد نهاده های دامی کشور وارداتی است، اضافه کرد: سالیانه حدود 9 میلیون تن انواع نهاده های دامی ذرت، جو و کنجاله سویا به ارزش حدود سه میلیارد دلار به مصرف داخلی می رسد.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: درباره این ادعا که افزایش قیمت نهاده های دام و طیور متاثر از قیمت های جهانی است، افزود: قیمت داخلی نهاده های دام و طیور ما ارتباط چندانی با قیمت های جهانی ندارد زیرا تجربه نشان داده که افزایش قیمت های جهانی منجر به کاهش قیمت نهاده های داخلی و برعکس آن با کاهش قیمت های جهانی نرخ نهاده های داخلی افزایش پیدا می کند که این امر متاثر از تخصیص ارز دولتی به نهاده های دامی است.
موافق قدیری اضافه کرد: در واقع با تخصیص ارز دولتی به واردات دیگر ما از نرخ جهانی تبعیت نمی کنیم این بدان معناست که اگر قیمت جهانی نهاده های دامی حداکثر پنج درصد افزایش پیدا کند، ممکن است قیمت نهاده های داخلی 20 درصد رشد قیمت داشته باشد.
به گفته این فعال صنعت نهاده های دامی، نرخ های جهانی خوراک دام نمی تواند تاثیر چندانی بر نرخ داخلی ما داشته باشد مگر اینکه ایران نیز مانند کشورهای ترکیه و عربستان از ارزهای آزاد برای واردات استفاده کنیم.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران یکی دیگر از مشکلات در بحث قیمت نهادها را بیماری آنفلوانزای مرغی دانست و اظهار داشت: شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی با معدوم سازی طیور منجر به کاهش مصرف نهاده های طیور و در نهایت پایین آمدن خروجی نهاده ها از بنادر شده به طوری که روزانه 15 هزارتن انواع نهاده های دام و طیور از بنادر خارج می شد که اکنون این رقم به هشت هزارتن رسیده است.
وی اضافه کرد: چنین موضوعی منجر به افزایش هزینه انبارداری، خواب سرمایه برای بازپرداخت به بانک و افزایش ریسک سرمایه گذاری در نهاده ها و غلات برای وارد کنندگان می شود بنابراین واردکنندگان برای جلوگیری از ورشکستگی چاره ای جز افزایش قیمت را ندارند.
این مسئول اظهار داشت: شاخص های اقتصادی ما دستخوش تغییر شده به شکلی که نرخ تورم منجر به کاهش قدرت سرانه خرید مردم برای تامین محصولات پروتئینی شده است که ارتباط مستقیمی با کاهش تولید و مصرف نهاده های دام و طیور دارد.
وی ادامه داد: نهاده های دام و طیور به عنوان مواد اولیه بین 75 تا 80 درصد هزینه های تولید را شامل می شود که رابطه مستقیمی با افزایش محصولات پروتئینی دارد اما اکنون متهم اصلی گرانی تخم مرغ نیست.

دان و جوجه ایران به نقل از ایرنا، موافق قدیری افزود: همه ساله به دلیل افزایش مصرف تخم مرغ در فصل سرما شاهد افزایش قیمت این محصول هستیم اما علت اصلی این گرانی اخیر علاوه بر توزیع نامناسب تخم مرغ در شهرهای بزرگ مانند تهران که حباب قیمتی ایجاد کرده، مربوط به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است که منجر به معدوم سازی بخشی از مرغ های تخم گذار کشور شده و اگر دولت این بیماری را جدی نگیرد، می تواند در ادامه منجر به افزایش بیشتر قیمت تخم مرغ شود.
وی گفت: امروز قیمت هر کیلوگرم ذرت 950 تا 1000 تومان، کنجاله سویا 1815 تا 1840 تومان و جو دامی 915 تومان است و بیش از 600 هزارتن ذرت دامی در بنادر کشور موجود است و کمبودی در این زمینه نداریم.
قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزای فوق پرندگان در واحدهای تولیذی طیور و کاهش عرضه این محصول، رو به افزایش نهاده است؛ دولت به منظور تنظیم بازار، مجوز واردات آن را تا پایان سال صادر کرده که با تعرفه پنج درصد به کشور وارد شود.