soy.jpg

یک تولید کننده مرغ گوشتی: روش و شیوه ما در صنعت طیور کاملا اشتباه است

چاپ

 altیک تولید کننده مرغ گوشتی گفت: مشکل اصلی را عدم وجود زنجیره های تولید می دانیم و شیوه امروز ما در صنعت طیور کاملا اشتباه است و اگر این روش را ادامه دهیم به زودی از چرخه تولید جهانی فاصله زیادی خواهیم گرفت.
برنامه "گفت و گوی علمی" با موضوع وضعیت مرغ و مرغداری ها و با حضور مهندس جواد اکبرزادگان تولیدکننده مرغ گوشتی

به روی آنتن رفت.
مهندس جواد اکبرزادگان در آغاز با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است در صنعت مرغداری فعالیت می کند، گفت: در این ۲۰ سال بدون تردید رشد کمی تولید در صنعت مرغداری قابل توجه است اما با این وجود رشد کیفی کافی نبوده است و سرعت کمی داشته است.
وی تاکید کرد: امروز دیگر نیاز به احداث مرغداری جدید نداریم بلکه باید روی کیفیت تولید گوشت مرغ کار کنیم. مشکل اصلی را عدم وجود زنجیره های تولید می دانیم و اساسا روش و شیوه امروز ما در صنعت طیور کاملا اشتباه است و اگر این روش را ادامه دهیم به زودی از چرخه تولید جهانی فاصله زیادی خواهیم گرفت.
به گزارش دان و جوجه ایران از رادیو گقتگو؛ وی با انتقاد از جزیره ای عمل کردن مرغداری ها، عنوان داشت: تعداد بسیار زیادی واحد تولیدی مرغداری در کشور داریم که هر کدام متفرقه کار می کنند در حالیکه این واحدها باید به یکدیگر متصل باشند و صنعت طیور که ده حلقه دارد را تشکیل دهند تا یک رنجیره را تشکیل دهند. اتصال هر حلقه به حلقه دیگر هم هزینه تولید را پایین می آورد و هم راندمان تولید را افزایش می دهد. بنابراین برای ماندن در عرصه جهانی و رقابت در عرصه جهانی باید کل زنجیره تولید به هم متصل شوند.
این تولید کننده مرغ گوشتی از ضررهای جزیره ای عمل کردن در صنعت مرغداری گفت و اظهار داشت: وقتی هر فرد جداگانه کار کند، طبیعتا بر اساس منافع خودش فعالیت خواهد کرد و سود شخصی بر سود جمعی ارجحیت خواهد داشت و این قطعا باعث پایین آمدن کیفیت و در عین حال افزایش قیمت تمام شده خواهد شد. ایران در مقایسه با کشورهایی که به صورت یکپارچه عمل می کنند هزینه تمام شده بسیار بیشتری دارد و این قیمت ها به حدی بالا است که باعث شده در عرصه جهانی از کشورهای رقیب در حال عقب افتادن هستیم و داریم بازارهای جزئی در منطقه را از دست می دهیم.
وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب چند زنجیره در کشور ایجاد شده بود، اظهار داشت: صنعت مرغداری در آن زمان به این سمت حرکت می کرد که زنجیره تولید ایجاد کند اما بعد از انقلاب آن رنجیره ها از هم پاشیده شد و تا چند سال اخیر هیچ زنجیره ای در این عرصه ایجاد نشد. بعد از انقلاب به جای ایجاد زنجیره ها، سیستم حمایت از تعاونی های تولید مرغ را در کشور ایجاد کردیم که فقط برای محدودیت های عرضه دوران جنگ مناسب بود.