corn.jpg

صنعت مرغ کشور در حال پیشرفت و از لحاظ ساختار صنعتی رو به جلو است

چاپ

 altدبیر انجمن جهانی طیور ایران ضمن تاکید بر اینکه باید امروز زنجیره های یک پارچه را در عرصه مرغداری تشکیل دهیم ، خاطرنشان کرد: بعضی از کشورها بیش از صد سال است که به صورت یکپارچه تولید مرغ را انجام می دهند.
برنامه "گفت و گوی علمی" با موضوع وضعیت مرغ و مرغداری ها و با حضور مهندس مصطفی سید مصطفوی مشاور انجمن تولید کننده جوجه یک روزه

و دبیر انجمن جهانی طیور در ایران به روی آنتن رفت.
مهندس مصطفی سید مصطفوی با اشاره به اینکه صنعت مرغداری از ۶۰ سال پیش تاکنون از حالت سنتی به حالت صنعتی تبدیل شده است، گفت: در خلال این توسعه از یک ظرفیت کم به یک ظرفیت بزرگ تولیدی رسیده ایم. در اوایل انقلاب سرانه مصرفی برای یک جمعیت ۳۶ میلیونی حدود ۴ کیلوگرم بود اما امروز جمعیت کشور ۸۰ میلیون نفر است و سرانه مصرفی بالاتر از ۲۵ کیلو برای هر نفر است.
وی ادامه داد: این آمار نشان می دهد صنعت کشور در بخش تولید گوشت مرغ به میزان قابل توجهی پیشرفت کرده است و از نظر ساختار صنعت در حال حرکت رو به جلو هستیم. البته این صنعت باید باز هم پیشرفت کند زیرا در ایران بیشترین گوشت مصرفی مرغ است در حالی که در کشورهای دیگر این ساختار متفاوت است و مصرف گوشت گوسفندی و دیگر انواع گوشت زیاد است. بنابراین برای تامین پروتئین بخصوص برای نسل جوان باید گوشت مرغ بیش از پیش تهیه شود.
وی با اشاره به اینکه تولید مرغ گوشتی در ایران به صورت جزیره ای است، عنوان داشت: باید با برنامه ریزی، حالت مجمع الجزایری را به تولیدهای یک پارچه تبدیل کنیم تا نوساناتی را که گاهی در صنعت مرغداری پیش می آید برطرف کنیم.
به گزارش دان و جوجه ایران از رادیو گفتگو؛ دبیر انجمن جهانی طیور در ایران خاطرنشان کرد: در آغاز تولید برای رسیدن به خودکفایی، لازم بود مجوزهای انفرادی به افراد داده شود یعنی به یک نفر با ظرفیت های مختلف اجازه بهره برداری از یک واحد پرورش مرغ گوشتی را می دادند و به یک واحد دیگر مجوز می دادند به ظرفیت مشخصی، مرغ مادر یا تخم گذار داشته باشد. همچنین به یک واحد دیگر اجازه احداث کارخانه دانه می دادند. این افراد هر کدام برای خودشان مستقل برنامه ریزی می کردند و تولیداتشان نیز بر اساس نیازهای خودشان بود.
وی ضمن تاکید بر اینکه باید امروز زنجیره های یک پارچه را در عرصه مرغداری تشکیل دهیم و از این حالت جزیره ای دور شویم، خاطرنشان کرد: این موضوع در دنیا داری سابقه نسبتا زیادی است و بعضی از کشورهایی که در این صنعت فعالیت می کنند بیش از صد سال است که به صورت یکپارچه تولید مرغ را انجام می دهند.
مشاور انجمن تولید کننده جوجه یک روزه با اشاره به وجود ۲۵ هزار واحد مرغداری در کشور، ابراز داشت: یک چهارم از این واحدها همزمان به خرید جوجه اقدام می کنند و این موضوع سبب گران شدن جوجه خواهد شد و زمانی که می خواهند مرغ شان را به بازار عرضه کنند، طبعا دچار کاهش قیمت خواهند شد و این جز ضرر و زیان چیزی برای تولید کننده مرغ نخواهد داشت.