hen.jpg

پنجشنبه 5 مرداد 91

چاپ

جوان آنلاین

قيمت مرغ روند نزولي گرفت

با گذشت تنها يك روز از وعده وزير صنعت و تجارت، روز گذشته ميزان توزيع مرغ گرم نسبت به روزهاي گذشته افزايش و قيمت آن نيز حدود ۲۰۰ تومان كاهش يافت.

به گزارش «جوان»، وعده وزير صنعت و تجارت در كميسيون اقتصادي مجلس در خصوص كاهش قيمت مرغ به ۵۵۰۰ تومان و اتخاذ تدابيري مانند آزادسازي 

واردات مرغ و تحويل نهاده به مرغداري‌ها و... موجب شد كه روز گذشته قيمت مرغ به صورت عمده و خرده‌فروشي بين ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان كاهش يابد. 

اما در اين ميان توليدكنندگان از نحوه تنظيم بازار انتقاد دارند و معتقدند كه هرگاه بازاري دچار نابساماني مي‌شود و توليدكننده متضرر مي‌شود، دولت به فكر چاره افتاده و بازار و قيمت‌ها را با واردات به آرامش مي‌رساند. هر چند كه در چهار ماه گذشته وزارت صنعت و مسئولان ستاد تنظيم بازار به طرق مختلف تلاش كردند تا در خصوص عرضه مرغ به قيمت تثبيتي و ارزان با بخش خصوصي و توليدكنندگان به توافق برسند، اما به دليل پاره‌اي مسائل، توليدكنندگان حاضر به همكاري نشدند و در نهايت دولت نيز به ناچار ثبت سفارش واردات را با تعرفه كيلوگرمي ۱۰۰ تومان آزاد كرد. اينكه دولت در واردات به موقع نهاده‌ها در ماه‌هاي پاياني سال گذشته كوتاهي كرده است بر كسي پوشيده نيست، اما متأسفانه برخي دلالان و سودجويان نيز از اين فرصت سوءاستفاده كرده و بر آشفتگي بازار دامن زده و روزانه قيمت مرغ را افزايش دادند. 

 

محمد يوسفي، رئيس اتحاديه پرورش‌دهندگان مرغ در گفت‌وگو با «جوان» با انتقاد از سياست‌هاي تنظيم بازار مي‌گويد: سال گذشته دولت با واردات مرغ در شرايطي كه بازار مملو از اين كالا بود، توليد‌كنندگان را متضرر كرد، امسال نيز به دليل نبود نهاده‌ها و گراني قيمت آن قيمت تمام شده افزايش يافت و سازمان حمايت و تعزيرات و همچنين استانداران نيز به منظور مقابله با گران‌فروشان، بازار را به هم ريخته و باعث رونق دلال‌بازي شدند و نتيجه آن شد كه پس از چهار ماه جنجال و زيان توليدكنندگان، دولت تصميم گرفت با واردات آرامش را به بازار مرغ بازگرداند. 

 

مرغ ارزان مي‌شود 

يوسفي با اشاره به اينكه روند كاهش قيمت مرغ از روز گذشته آغاز شده، مي‌افزايد: روز گذشته قيمت مرغ در ميدان ميوه و تره بار بهمن به قيمت ۷ هزار تومان به صورت عمده به فروش رسيده و قيمت آن در سطح خرده‌فروشي نيز به ۷ هزار و ۲۰۰ تومان رسيد. وي تأكيد مي‌كند: البته در كنار كاهش قيمت مرغ، توزيع نيز افزايش يافت و اين روند كاهشي در روزهاي آتي نيز ادامه خواهد داشت. 

يوسفي با اشاره به تحويل نهاده‌ها به مرغداران مي‌گويد: طبق گفته رئيس اتحاديه سراسري مرغداران، حدود ۱۵ هزار تن نهاده در روزهاي اخير بين مرغداران توزيع شده و با فراواني آن در بازار، قيمت‌ها نيز از روز شنبه كاهش خواهد يافت. وي در واكنش به واردات مرغ از تركيه و برزيل اظهار مي‌دارد: صنعت مرغداري تركيه به اندازه ايران رشد نداشته و توليد چنداني ندارند، اما از آنجايي كه اين كشور به صادركنندگانش جوايز صادراتي مي‌دهد قيمت مرغ براي صادرات دراين كشور پايين است و البته دولت با تحويل ارز ۱۲۶۲ توماني به واردكنندگان نيز كمك مي‌كند كه واردات مرغ از تركيه و برزيل مقرون به صرفه باشد. 

 

بازار دلال‌بازي همچنان داغ است 

اما در شرايطي كه روز گذشته قيمت مرغ اندكي كاهش يافته و مصرف‌كنندگان نيز به آرامش خاطر رسيده‌اند اخبار رسيده از بازار حاكي از آن است كه دلال‌بازي و تخلفات همچنان رونق دارد و عرضه‌كنندگاني كه در كشتارگاه‌ها و اتحاديه‌هاي عرضه‌كننده مرغ آشناياني دارند روزانه مرغ با تناژ بالا تحويل گرفته و با قيمت ۷ هزار تومان در بازار به فروش مي‌رسانند. به گزارش خبرنگار ما، به عنوان مثال در يكي از مناطق تهران، يك واحد عرضه‌كننده روزانه ۹ تن مرغ گرم در درب مغازه خود تحويل مي‌گيرد و فقط ۵۰۰ كيلوي آن را به قيمت ۵ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش مي‌رساند و ۵/۸ تن ديگر را در مقابل بازار ميوه و تره‌بار با قيمت بالا به فروش مي‌رساند. اين واحد عرضه‌كننده مرغ كه ظاهراًً فرد بانفوذي در اتحاديه صنعت مرغداري (مسئول عرضه مرغ گرم با قيمت دولتي) دارد، روزانه هزاران كيلو مرغ را به اين روش تحويل و با قيمت بالا به فروش مي‌رساند. البته همچنان جاي سازمان حمايت و تعزيرات براي مقابله با چنين تخلفاتي كه به صورت پنهان صورت مي‌گيرد خالي است و به نظر مي‌رسد، مديريت ضعيف اين سازمان‌ها و برخي از به اصطلاح پارتي‌بازي‌ها در اتحاديه‌ها و...، بازار مرغ را در سال جاري دچار آشفتگي كرده و همچنان بيم آن مي‌رود كه فعاليت دلالان و سودجويان با روش‌هاي مخفيانه، مجدداً بازار را به هم بريزند و قيمت‌ها را دستخوش تغييرات كنند.